Kako se motosport bori vatrom protiv vatre (odijela)

Nije potrebno mnogo kako bi razlikovali natjecatelje u gužvi. Dovoljno je pogledati zašivke sponzora, u slučaju vozača, vatrogasno odijelo i našli ste osobu koju tražite. No, još u ranim danima, konkurenti su nosili svoju 'uličnu' odjeću – i zbog toga je rizik bio mnogo veći.

U stvari, odijela nisu bila otporna na vatru skroz do sredine 1960-ih, a sada je to osnovna sigurnosna norma, koja je obavezna u sportu Automobilizma. Na NASCAR utrkama su vozači, kroz 1950. godinu, nosili majice i traperice, što je nesigurno.

Možda najopsežnija povijest vatrogasnih odijela dolazi iz NASCAR.com, koja navodi vozača Tim Flock-a kao jednog od prvih vozača koji je nosio ranu verziju požarnog odijela u 1950-ima, koja ustvari nije imala riješen protupožarni dio. Bila je to tanka uniforma, ali je to 'razbilo' uzorak 'casual' odjeće za volanom.

Prema web stranici, među vozačima se to proširilo u sljedećem desetljeću. Neki su umakali uniforme u sodu bikarbonu, u pokušajima da se doda neka otpornost na vatru, i uvelo se hlađenje - koje postoji isključivo za ono što ime sugerira, hlađenje vozača preko crijeva za zrak.
Pojava pravih vatrogasnih odijela došla je u godinama nakon smrti Fireball Robert-a 1964. godine, po NASCAR.com. Roberts je preživio sudar na utrci World 600, na Charlotte Motor Speedway-u u kojem se njegov automobil zapalio, te je umro od komplikacija s ozljedama opekotina oko šest tjedana poslije.

Prvo protupožarno odijelo od strane Simpson Race Products je izašlo iste godine, a Nomex, protupožarni materijal koji se još uvijek koristi kod odijela, bio je dostupan od 1967. godine.
U međuvremenu, u Formuli i drugim FIA-sankcioniranim trkačkim tijelima, vozači su nosili slojeve na slojevima odjeće kako bi zadržati vatru 'postrani'. Po internetskoj stranici F1, FIA je uveo protupožarna odijela kao obavezna odijela 1975. godine. Počeci F1 protupožarnih odijela su suprotnost modernoj verziji, te su bila teška. Vozači su bili sigurni od požara, ali su morali nositi pet slojeva po specifikacijama odijela NASA-e.

Srećom za F1 vozače, njihovi kostimi su izgubili na težini tijekom posljednja četiri desetljeća bez kompromisa u sigurnosti. Moderno Nomex odijelo, u F1, može trajati i do 11 sekundi pod 1.544 stupnjeva Celzijusa, prema internetskoj stranici serije. Odijela također imaju komad materijala na svakom ramenu koji djeluju kao ručke za uklanjanje vozača iz auta, a moraju biti u stanju izdržati težinu vozača i sjedala.

U trendu koji je započeo kao način da se razlikuje vozač u bolidu od navijača i ljubitelja, odijela su prošla dug put - uz obilje drugih sigurnosnih inovacija u motosportu, poput HANS uređaja i mekih zidova. Sport će uvijek imati pozive za više sigurnosnih propisa, ali zapamtite koliko su već daleko došli.

Članak preveden i prilagođen sa - blackflag.jalopnik.com

10.06.2016.