Računala štite pješake

Vojna tehnologija u cestovnim automobilima spašava živote pješaka, posebno ugroženih u zimskim mjesecima kad su dani kraći a vidljivost smanjena

Prema svim relevantim istraživanjima, u Europi se čak trećina nesreća sa smrtnim posljedicama dogodi za vrijeme mraka, iako gustoća prometa iznosi samo 15 posto od one tijekom dana. Naravno, najgori su slučajevi kad automobil naleti na pješaka te mu oduzme život. Smrtnost se u razvijenim zemljama posljednjih godina neznatno smanjila zbog uvođenja ksenon svjetala, ali sve je to nedovoljno. Zato su proizvođači automobila krenuli s implemetacijom vojne tehnologije, odnosno sustava za noćno promatranje.

Ideja nije toliko nova, Cadillac ju je tržištu ponudio još 2000. godine, no zbog slabog interesa kupaca povučena je s tržišta. Novi zamah sustavu daju BMW i Mercedes koji ga ugrađuju u svoje najveće modele: Seriju 7 i S klasu. Međutim, svaki na svoj način. Dok BMW-ov Night Vision ima doseg od 300 metara te mu magla ne smanjuje funkcionalnost, Mercedesov Night View ima domet od 150 metara, a magla mu smeta u funkcioniranju. No, BMW koristi sustav koji je baziran na mjerenju termalnih razlika u onome što se nalazi ispred automobile, a Mercedesovo pomagalo za vožnju u noćnim uvjetima osvjetljava cestu infracrvenim zrakama. Mercedes, dakle, koristi tehnologiju koja osvjetljava, dok BMW koristi tehnologiju koja `osjeća` toplinsku razliku. Vrlo dobro, no ako je pred vama lešina neke životinje koja se ohladila ili stablo koje je napravilo prepreku na cesti, BMW vam neće biti od neke pomoći.


Međutim, pješaci su ugroženi i tijekom dana. U glavnim gradovima zemalja EU tijekom 2007. godine u prometnim nezgodama poginulo je 1.560 ljudi. Od toga su 43% činili pješaci. Brzina kretanja vozila igra veliku ulogu u posljedicama ovih nezgoda, a rizik da pješak smrtno strada pri brzini od 50 km/h je 85% veća nego pri brzinama od 25 km/h. Stoga je Volvo na modelu S60 uveo tehnologije Collision Warning, Full Auto Brake i (sustavom automatskog kočenja) i Pedestrian Detection (sustavom prepoznavanja pješaka). Collision Warning sustav u suradnji s automatskom kočnicom i sustavom detektiranja pješaka sastoji se od novog radara sa dva modaliteta rada, integriranog u masku hladnjaka, kamere smještene iza retrovizora i, naravno, centralne kontrolne jedinice. Radar i kamera konstantno „nadgledaju“ stanje ispred vozila. Zadatak radara je taj da detektira objekte i izmjeri udaljenost vozila od istih. Za to vrijeme kamera „određuje“ o kakvom se objektu radi.Oni koji su isprobali oba sustava slažu se kako je Mercedesov superiorniji, naročito u posljednjoj, Night View Assist Plus verziji koja se, osim u redizajniranu S klasu, ugrađuje i u aktualnu E klasu. Sustav najbolje funkcionira kad utomobil vozi po cesti van grada gdje nema osvjetljenja. Da bi Night View bio aktivan, potrebno ga je uključiti prekidačem koji se nalazi pored prekidača za paljenje svjetala. Kada je Night View uključen, on se aktivira pri brzinama iznad 15 kilometara na sat i ostaje aktivan ako brzina automobila ne padne ispod 10 km/h. Night View ne radi kad je mjenjač prebačen u hod unatrag. Dva `svjetla` inkorporirana u kućište farova bacaju infracrvenu svjetlost pred automobil, a kamera montirana na unutranju stranu vjetrobranskog stakla snima sve što se događa. Iako sustav može raditi i kad su svjetla ugašena, najbolje rezultate pruža kad su upaljena i normalna svjetla. Ono što sustav vidi se projicira na zaslon koji se nalazi tamo gdje je u jeftinijim automobilima instrument ploča. Tako se osigurava da vozač ne mora raditi velike pokrete glavom i može biti koncentriran na vožnju. Prilikom pojavljivanja životinje ili prepreke na cesti, unatoč odgodi u prikazivanju slike od pola sekunde, vozač ih uočava na displayu na udaljenosti od 164 metra. Standardna udaljenost za uočavanje golim okom iznosi 72 metra. Ukoliko je riječ o čovjeku, posebni algoritam ga prepoznaje i dodaje mu više kontrasta na displayu, čime omogućava još lakše prepoznavanje i daje vozaču više vremena za pravilno reagiranje. Ovakvi sustavi zaštite imaju svoj sustave zaštite koji im omogućavaju da funkcioniraju normalno čak i ako vozača zaslijepi svjetlo drugog automobila. Naime, kamera ima zaštitu koja onemogućava da izvor vanjskog svjetla utječe na sliku koju sustav projicira na diplayu ispred vozača. Međutim, da bi radili, vozač ih mora uključiti i upaliti svjetla. Night View radi samo kad je aktiviran pritiskom tipke i kad su uključena kratka svjetla.


Ova su tri proizvođača pokrenula trend koji će sigurno postati sastavni dio većine automobila za desetak godina. Uostalom, sličan primjer imamo i iz prošlosti, kad je Volvo prvi počeo s ugradnjom sigurnosnog pojasa, elementa zaštite bez kojeg je danas nemoguće proizvesti automobil.U neočekivanoj situaciji vozač najprije biva upozoren zvučnim signalom te bljeskanjem svjetla na head-up displeju. Kako bi se od vozača dobila brza intuitivna reakcija, vizualno upozorenje izgleda poput kočionog svjetla drugog automobila. Ukoliko vozač ne odgovori na upozorenje, a sustav „procijeni“ da je kontakt neizbježan, u igru se uključuje automatska kočnica. Implementacija automatskog kočenja podrazumijeva da je objekt potvrđen i od strane radara i od strane kamere. Zahvaljujući vrhunskoj tehnologiji senzora, sada je moguće iskoristiti punu kočionu snagu. Zanimljivo je kako stručnjaci Volva već deset godina razvijaju tehnologiju prepoznavanja pješaka, a testna vozila kretala su se širom svijeta, čak i na izuzetno prometnim ulicama Kopenhagena. Tijekom tih vožnji automobili sa tehnologijom zaštite pješaka prošli su preko 500.000 testnih kilometara i dobili stvarne podatke koje će se ubaciti u sustav prilikom njegova finaliziranja.

10.04.2012.