Volkswagen Polo 1.6 TDI

Onih davnih dana, sredinom 70-ih godina prošlog stoljeća svoj su životni put započeli autor ovog teksta i tadašnji Volkswagenov novitet skromnih dimenzija - Polo.

Trideset i nešto godina kasnije Polo je predstavljen u svojoj petoj generacijskoj inkarnaciji, izgleda bolje nego ikada u svojoj povijesti (za razliku od spomenutog pisca ovih redaka) i otvoreno baca rukavicu u lice ne samo izravnim konkurentima već i modelima iz viših klasa. Neposredno nakon službenog predstavljanja novog Pola hrvatskim novinarima na sedmodnevni test dobili smo trenutno najsnažniju inačicu pokretanu 1,6-litarskim strojem od 105 KS, opremljenu Highline paketom.

Volkswagen je tijekom desetljeća razvio vlastite dizajnerske standarde koji su često, što namjerno što "slučajno" izbjegavali pomodarstvo, pribjegavali konzervativnijim rješenjima te općenito nisu imali ambicije za podizanje oblikovnih revolucija. Pa iako se i danas u većoj mjeri drže iste filozofije u Volkswagenu su upravo na primjeru novog Pola odlučili umjesto evolucije posegnuti za revolucijom. Tako će, primjerice, biti nešto teže na prvi pogled razlučiti Golfa VI od Golfa V, ali zato novi Polo nipošto neće biti zamijenjen za svog prethodnika. Potpunim redizajnom Polo je usuglašen s ostatkom Volkswagenove ponude, no istovremeno otkriva i neke nove smjernice kojima će proizvođač iz Wolfsburga krenuti pri osmišljanju nadolazećih modela. Jasno opredijeljen zadržavanju postojećih kupaca te privlačenju novih Polo je u najnovijoj izvedbi povukao nekoliko vrlo uspješnih poteza. Zadržavši tradicionalnu kućnu suzdržanost i odmjerenost, da ne kažemo konzervativnost, Volkswagenovi su dizajneri ipak dobili više slobode u kreiranju detalja koji će Polo približiti prije svega mlađoj populaciji. Rezultat je automobil koji je raskrstio s imidžom neupadljivog gradskog prometala, izgubljenog u moru sličnih modela i umjesto toga usvojio filozofiju "mlađe je slađe". Sudeći po reakcijama na koje smo naišli tijekom našeg testiranja Polo je uspješno odradio promjenu karaktera jer su se s jednakim zanimanjem o njegovim karakteristikama raspitivali i mlađi i stariji kupci, ali i pripadnice nježnijeg spola.

Jedine poveznice koje novi Polo mogu dovesti u, kako bi odbjegli premijer rekao "svezu", s prethodnikom vidljive su pri pogledu iz profila koji otkriva da je linijom krova vrata novi Polo očiti pripadnik Volkswagenove obitelji. Međutim, i te su sličnosti zapravo prilično nategnute jer je novi Polo ne jedan već par koraka ispred dizajna prethodne generacije. Smiren, povučen, gotovo samozatajan karakter prethodnika otišao je u povijest, a na scenu je stigao model koji detaljima i cjelinom bez suzdržavanja uvodi neke nove standarde u klasu. Činjenica je, međutim, da brojna i snažna konkurencija u ovoj i srodnim klasama nudi modele koji bi dizajnom možda mogli proći kao sportskiji i dinamičniji, no Volkswagenu očito nije bio cilj izmišljati toplu vodu samo izmišljanja radi. Umjesto futurizma Volkswagenovi su dizajneri posegnuli za realizmom, pa je novi Polo svojim izgledom dovoljno prepoznatljiv za tradicionaliste, ali i dovoljno svjež i dinamičan za ljubitelje promjena.

Upravo su promjene glavna značajka dizajna novog Pola. Iako to Volkswagenu vjerojatno nije bio cilj novi Polo po ocjenama mnogih izgleda bolje od Golfa šestice, a nemali broj zainteresiranih se prolaznika raspitivao o tome je li riječ o 7. generaciji većeg kompakta. Recept koji koriste mnoge marke, a po kojem se modeli unutar kuće raspoređuju po klasama jednostavnim smanjivanjem dimenzija kod novog Pola zamijenjen je receptom inovacija. Najupadljivije promjene uočljive su na prednjem dijelu vozila kojim dominiraju dinamično skrojene svjetlosne jedinice, a posebno zanimljiv je donji dio branika, izvučen u svojevrsni prednji "spojler". Efektna dosjetka koja cijelom automobilu daje dinamičan, sportski štih. Zaobljeni obrisi prethodnika izgubili su se i u oštrim linijama stražnjeg dijela automobila, a decentni odmak prema sportskom potvrđuju i oštri profili na bokovima i retrovizorima.

Ista priča vrijedi i za unutrašnjost automobila. Volkswagen je svojim interijerima rijetko utirao nove, neotkrivene dizajnerske staze, ali je gotovo uvijek osvajao najviše ocjene za ergonomiju i preglednost. Novi Polo nije iznimka, jer se na klasično oblikovanoj središnjoj konzoli kontrole nalaze na očekivanim mjestima, a njihovo korištenje ne zahtijeva višesatno proučavanje priručnika za uporabu. Odmjerenena količina kromiranih umetaka govori o Polovim ambicijama za stvaranje "nove klase", a minimalistički osmišljena ploča s velikim analognim pokazivačima preglednost pretpostavlja šarenilu. Polo V narastao je u odnosu na prethodnika što se odrazilo i na količinu prostora u unutrašnjosti. Vozač i suvozač će pritom imati obilje prostora na raspolaganju dok će viši putnici na stražnjoj klupi ipak morati malo pognuti glavu; cijena plaćena za dinamičan dizajn s "padajućom" linijom krova. U manjim detaljima poput ovog Polo se, više ili manje izrazito, izdvaja od svog starijeg i većeg brata Golfa.

Pod poklopcem testiranog Pola nalazio se najsnažniji od tri inačice 1,6-litarskog common-rail turbodizelaša, koji je osim testirane sa 105 KS moguće naručiti i u izvedbama sa 75 odnosno 90 KS. Testirani stroj najveću snagu od 105 KS razvija pri 4000 okretaja dok je najveći okretni moment od 250 Nm na raspolaganju u rasponu od 1500 do 2500 okretaja. U praksi to znači da je motor u kombinaciji s petostupanjskim ručnim mjenjačem izrazito elastičan. Prema tvorničkim podacima Polo 1.6 TDI dostići će najveću brzinu od 189 km/h te stići od 0 do 100 km/h za 10,4 sekunde. Stotinu i pet konjskih snaga u praksi je i više nego dovoljno za sve režime vožnje, bilo da je riječ o puzanju kroz gradske gužve ili jurcanju zabačenim cesticama. Upravo je dinamična vožnja, međutim, ta u kojoj novi Polo predstavlja pravi gušt. Testirani model raspolagao je izrazito profiliranim sjedalima koja odlično drže tijelo u zavoju, pa je suradnja s upravljačem i preciznim mjenjačem podređena vozačkim užicima, a ne nastojanju da se o(p)stane u sjedalu. Obzirom da smo automobil dobili na testiranje s tek nekoliko stotina prijeđenih kilometara jasno je da će mjenjač i motor nakon razrađivanja još bolje surađivati.

Osnovni dojam vožnje u novom Polu je spoj udobnosti i dinamike, ma koliko to zvučalno PR-ovski. Jednostavno rečeno, automobil je istovremeno dovoljno udoban da mu niti najstrašnije hrvatske prometnice, poput one od Krašića prema Ozlju, neće pretjerano narušiti udobnost, no isto tako će spremno odraditi kontrolirano klizanje zavojima stare ceste od Karlovca prema Rijeci. Njemački tvrd i kompaktan novi Polo u sedam dana druženja i sa spomenutih nekoliko stotina kilometara "na satu" nije odavao nikakvih sklonosti škripanju plastike, a samo će višegodišnje korištenje moći potvrditi koliko je ta čvrstoća postojana.

Najsnažniji od tri turbodizelaša ujedno je i najrastrošniji, ako je za motor koji prosječno pije oko 6,5 litara u oštrom režimu korištenja uopće moguće vezati pojam rastrošnog. Umjerenijom vožnjom i bez ambicija da se iz svakog stupnja prijenosa istisne posljednje zrnce snage potrošnja se bez većih poteškoća može dovesti do 5 litara. Tek će vozački entuzijasti i ljubitelji samokontrole, dojma smo, imati dovoljno živaca za repliciranje tvorničkog podatka o 4,2 litre prosječne potrošnje na 100 prijeđenih kilometara. Testirani pogonski stroj u atmosferu će po kilometru ispustiti 109 grama CO2.

Na tržištu će novi Polo vrlo vjerojatno biti najzastupljeniji kroz skromnije opremljene modele sa slabijim motorima, obzirom da se testirani 1.6 TDI Highline s brojnim elementima dodatne opreme dokopao cijene od 143.067 kuna. Paket Highline u Polovoj ponudi predstavlja najbogatiju opremu u kojoj se serijski nalaze poluautomatska klima, radio s MP3 čitačem, lijevani naplatci od 15 inča, branici u boji vozila, ABS, bočni i prednji zračni jastuci, zatezači pojaseva, itd. Uz doplatu opremu je moguće dopuniti automatskom klimom, 17-inčnim naplatcima, zakretnim svjetlima, itd. Cijena je, objektivno gledano, zapravo najveći neprijatelj novog Pola i njegova najveća mana, posebice u hrvatskim prilikama. Automobil koji bi u razvijenoj državi obično bio drugi u obitelji, namijenjen kraćim putovanjima i gradskoj vožnji kod nas će mnogima biti prvi i jedini, što cijenu stavlja na visoko mjesto kriterija odabira novog automobila. Volkswagen svoju cijenu već desetljećima podupire ne samo imenom već i kvalitetom, pa unatoč visokim brojkama i dalje predstavlja vrlo dobar omjer uloženog novca i dobivene kvalitete. Osnovni modeli su, međutim, cjenovno znatno povoljniji i u razini cijena dosadašnjeg modela. Polo će, u to ne treba sumnjati, starijem bratu Golfu oteti barem pokojeg komada, a konkurenciji postaviti letvicu vrlo visoko, dovoljno da može tvrditi kako osniva "novu klasu".

autosport.hr

autosport.hr

Autosport.hr elektronski je magazin o automobilima i automobilističkom sportu. Redakciju autosporta čini malena, ali uporna i neumorna skupina ljubitelja automobila i automobilizma. Možete ih susresti na automobilskim salonima, prezentacijama, ali i pored planinskih cestica na rally brzincima, naoružane laptopima i fotoaparatima, dobrom voljom i željom za promoviranjem automobila, automobilizma i tehničke kulture.

18.09.2009.