Može li plin u dizelski motor

Nedavno sam čuo da je moguće u dizelski motor ugraditi plin, s time da auto i dalje vozi na dizel, a troši oko litre plina na 100 km. Navodno se time povećava okretni moment i smanjuje potrošnja dizela na niskim okretajima. Zanima me je li to preporučljivo ugrađivati u bilo koji dizelaš (jer znam da kod benzinaca neće svaki auto dobro podnositi plin) i smatra li se pri registraciji da je auto pogonjen plinom (dodatni troškovi) ili se i dalje tretira kao dizelaš?

Klasičan dizelski motor u prvom taktu usisava čisti zrak, koji u drugom taktu komprimira na 30 do 35 bara (ako je motor ispravan). Pri tome se zrak zagrijava na 650 do 700 Celzijevih stupnjeva i, kad se na kraju drugog takta u njega ubrizga dizelsko gorivo, ono se samo pali. Sustav koji spominjete je DFD – dual fuel diesel, dakle dizelski motor s dvije vrste goriva – u usisnu cijev upuhuje se plin u količini od 30 posto masenog udjela ubrizganog dizelskog goriva, a potom se ubrizgava 70 posto početne količine dizelskog goriva, što je temelj štednje. Dakle, u drugom taktu komprimira se smjesa zraka i LPG-a te se potom visoko komprimira, umjesto samog zraka, kao u običnom dizelašu. Kad se u takvu smjesu ubrizga dizelsko gorivo, nastaje učinkovitije izgaranje – time se najveća snaga ostvaruje pri nižoj brzini vrtnje motora, pri kojoj se okretni moment povećava za oko 20 posto. Bit je da se tamo gdje se inače vozi ‘punim gasom’ uz plin vozi ‘s pola gasa’ te se ukupni troškovi goriva smanjuju za 10 do 25 posto. Cijena je sustava oko 11.000 kn, a isplati se nakon 40 do 70 tisuća kilometara.

Oznake:

10.07.2012.