Znate li zašto je zapravo dizel jeftiniji od benzina?

Dizel je oduvijek bio osjetno jeftiniji od benzina.

Posljednjih godina nešto manje, ali i dalje je jeftiniji, zbog čega mnogi (posebno s obzirom na manju potrošnju), preferiraju dizelaše. A zašto je dizel jeftiniji? Zato što to država želi. Glavni razlog niskih cijena dizelskog goriva je niža porezna stopa. Ali zašto?

Nije samo u Hrvatskoj dizel jeftiniji, tako je i u drugim zemljama u Europi, pa i u Njemačkoj, gdje je razlika u cijeni i veća. Kako piše Deutsche Welle, prošli je tjedan litra dizela koštala 1,06 eura, a litra benzina 1,29 eura.

Razlog su različite stope poreza odnosno kod nas trošarine. Na litri dizela njemačka država “zaradi” 47 centi, a na litri benzina 65 centi. “A onda se na to još zaračuna porez na promet”, kaže Jürgen Albrecht iz ADAC-a, najvećeg auto-moto kluba u Njemačkoj.”U konačnici porezna razlika iznosi oko 22 centa po litri.”

U Hrvatskoj je malo drugačije – država putem trošarina i PDV-a uzima oko 63% novca od jedne litre benzina i 57% od litre dizela.

Kao opravdanje za porezne olakšice za dizel-gorivo, zakonodavac navodi europski teretni promet. Kamioni, ali i lokomotive teretnih vlakova troše dizel. “Promet robe je izložen europskoj konkurenciji, i druge zemlje imaju slične porezne diferencije”, dodaje ADAC-ov stručnjak Albrecht.

A evo zašto su dizelaši skuplji

Kako bi se izbjeglo da i “obični” vozači profitiraju od porezne olakšice koja je izmišljena zapravo samo za teretni promet, u Njemačkoj, kao i u Hrvatskoj je porez na pojedine dizelaše viši nego za benzince. Osim toga valja dodati i da su dizelaši skuplji zbog viših troškova proizvodnje, često i po nekoliko tisuća eura.

O čemu onda ovisi isplati li se financijski kupovina dizelaša? O broju prijeđenih kilometara. U prosjeku jedan automobil u Njemačkoj godišnje prevali 12.000 kilometara. Oni koji puno voze, na primjer službeni auto ili taksisti koji godišnje prevale i po 100.000 kilometara, nabavkom dizelaša štede novac. Puno novca. Prosječni vozači, ili ljudi koji samo povremeno koriste vozilo, morali bi se u načelu odlučiti za benzince – čisto iz financijske kalkulacije, piše Deutsche Welle.

Statistički podaci o registraciji novih vozila pokazuju ipak da su dizelaši sve popularniji. U 1999. godini svaki peto novo osobno vozilo je koristilo dizel, a u prošloj skoro svako drugo (47%). U Hrvatskoj je ta razlika još i veća – prošle su godine više od 60 posto novih automobila na hrvatskim cestama bili dizelaši.

netmobil.hr

netmobil.hr

Bez obzira na to teku li u vašim venama oktani, ili je automobil za vas tek prijevozno sredstvo, ono što se događa u svijetu automobila i prometa utječe na vašu svakodnevnicu, stoga je Netmobil.hr tu kako bi vam pružio što više korisnih informacija i savjeta.

Jedinstvenim miksom zanimljivog i svrhovitog sadržaja iz relevantnih izvora, informacija o novim vozilima, kretanjima na tržištu automobila i energenata, pogled u budućnost začinjenu pokojom zanimljivosti, to je ono što od Netmobila možete očekivati svaki dan.

06.10.2015.