Istraživanje Auto Bilda: unos rabljenih iz EU
Prilikom unosa automobila iz EU više se neće gledati konjske snage, nego emisija CO2, a sve s ciljem smanjenja unosa zagađivača
Malo koje pitanje vezano uz ulazak Hrvatske u Europsku Uniju zaokuplja kupce automobila poput onog o uvozu rabljenih. Svi s nestrpljenjem čekaju 1. srpanj i potencijalne mogućnosti koje će im punopravno članstvo Hrvatske u EU donijeti, a što sve podrazumijeva uvoz, odnosno unos rabljenog vozila iz ostalih članica Unije u Hrvatsku, pokušali smo saznati proučavanjem novog Zakona o posebnom porezu na motorna vozila. Cjelokupna situacija još uvijek nije kristalno jasna niti će to postati dok ne uđemo u EU, no osnovna slika o tome kako će izgledati unos automobila postoji. Pritom smo više puta pokušali stupiti u kontakt s Carinskom upravom kako bismo potvrdili sve informacije, no nisu nam odgovorili na emailove niti na telefonske pozive.
Ukratko, s ulaskom Hrvatske u Europsku Uniju prilikom plaćanja posebnog poreza za nove ili rabljene automobile, bilo kod domaćeg uvoznika ili prilikom uvoza ili unosa, više neće biti važna snaga automobila, već ponajprije količina emisije ugljičnog dioksida. Pritom je potrebno napraviti distinkciju između uvoza i unosa vozila – od 1. srpnja 2013. godine unosom će se smatrati unos automobila s teritorija zemalja članica Europske Unije, a uvozom će se podrazumijevati uvoz iz trećih, odnosno stranih zemlja, nečlanica EU.
Očekuje se da će većini zainteresiranih kupaca rabljenih iz EU privlačnija i povoljnija biti opcija unosa rabljenog (prema novom Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila, rabljenim automobilom smatra se motorno vozilo koje je registrirano prije više od šest mjeseci, odnosno koje je prešlo više od 6000 kilometara) jer će se unos iz država članica odvijati bez carinskih formalnosti. Međutim, prema novom Zakonu o posebnom porezu na motorna vozila, kupac rabljenog vozila prilikom unosa, odnosno prije registracije u Republici Hrvatskoj, iako oslobođen plaćanja 25 posto PDV-a, obvezan je platiti posebni porez, odnosno “trošarinu”.
Građani će biti obvezni Carinskoj upravi podnijeti poreznu prijavu najkasnije 15 dana od dana unosa rabljenog automobila u Hrvatsku, a posebni porez će se utvrditi na temelju postotka od tržišne cijene, kao vrijednosni kriterij, i postotka od tržišne cijene ovisno o emisiji CO2, kao ekološki kriterij, pri čemu će se dobiveni iznosi zbrajati.
Carinska uprava pritom utvrđuje tržišnu cijenu, odnosno poreznu osnovicu, na način da od hrvatskog uvoznika konkretnog automobila zatraži njegovu prodajnu cijenu (kao novog, s uključenim PDV-om) prema godini proizvodnje. Ta se prodajna cijena zatim umanjuje prema tablici (tablica 1) koja je dio Pravilnika o posebnom porezu na motorna vozila i dobiva se tržišna cijena prema kojoj se obračunavaju gore spomenuti postotci i formira posebni porez. Ako Carinska uprava na taj način ne uspije saznati tržišnu cijenu, u nekim slučajevima može prihvatiti i iznos s računa kao poreznu osnovicu. Ako kupac bude nezadovoljan procjenom Carine, imat će pravo zatražiti dodatnu procjenu sudskog vještaka ili procjenitelja.
Prednost će dakako imati starija vozila sa što manjom emisijom CO2, što će se pokazati svojevrsnim izazovom u kojem će najbolje prolaziti kupci koji pronađu rabljeni automobil iz “zlatne sredine”. Uz to, rabljeni automobil pokretan dizelskim motorom koji ima emisiju CO2 nižu od 85 g/km, odnosno benzinskim s emisijom CO2 nižom od 90 g/km, bit će izuzet plaćanja posebnog poreza prema ekološkom kriteriju.
Zaključak? Iako je preostalo još samo mjesec dana do konačnog ulaska Hrvatske u Europsku Uniju, trenutno se isplativost unosa rabljenog automobila iz EU čini upitnim.
Procjena tržišne vrijednosti rabljenog automobila
Starost vozila | % |
0 dana do 1 mjesec | 97 |
1 do 2 mjeseca | 94 |
2 do 3 mjeseca | 91 |
3 do 4 mjeseca | 89 |
4 do 5 mjeseci | 87 |
5 do 6 mjeseci | 85 |
6 do 7 mjeseci | 84 |
7 do 8 mjeseci | 83 |
8 do 9 mjeseci | 82 |
9 do 10 mjeseci | 81 |
10 do 12 mjeseci | 80 |
12 do 15 mjeseci | 77 |
15 do 18 mjeseci | 74 |
18 do 21 mjesec | 71 |
21 do 24 mjeseca | 69 |
24 do 30 mjeseci | 64,5 |
30 do 36 mjeseci | 60 |
36 do 42 mjeseca | 56 |
42 do 48 mjeseci | 52 |
48 do 60 mjeseci | 45 |
60 do 72 mjeseca | 39 |
72 do 84 mjeseca | 34 |
84 do 96 mjeseci | 30 |
96 do 108 mjeseci | 27 |
108 do 120 mjeseci | 26 |
Posebni porez na osnovi tržišne cijene rabljenog automobila
Porezna osnovica u kn | % |
0 do 100.000 | 1 |
100.000 do 150.000 | 2 |
150.000 do 200.000 | 4 |
200.000 do 250.000 | 6 |
250.000 do 300.000 | 7 |
300.000 do 350.000 | 8 |
350.000 do 400.000 | 9 |
400.000 do 450.000 | 11 |
450.000 do 500.000 | 12 |
500.000 i više | 14 |
Posebni porez na osnovi emisije CO2 – dizelaši
Emisija CO2 (g/km) | % |
86 do 100 | 1,5 |
101 do 110 | 2,5 |
111 do 120 | 3,5 |
121 do 130 | 7 |
131 do 140 | 11,5 |
141 do 160 | 16 |
161 do 180 | 18 |
181 do 200 | 20 |
201 do 225 | 23 |
226 do 250 | 27 |
251 do 300 | 29 |
301 i više | 31 |
Posebni porez na osnovi emisije CO2 – benzinci
Emisija CO2 (g/km) | % |
91 do 100 | 1 |
101 do 110 | 2 |
111 do 120 | 3 |
121 do 130 | 6 |
131 do 140 | 10 |
141 do 160 | 14 |
161 do 180 | 16 |
181 do 200 | 18 |
201 do 225 | 21 |
226 do 250 | 23 |
251 do 300 | 27 |
300 i više | 29 |