Jari-Matti Latvala: Naslov svjetskog prvaka? Radim na tome!

Volkswagenov vozač Jari-Matti Latvala (FIN) proslavio je svoju prvu pobjedu sezone u modelu Polo R WRC na reliju u Švedskoj.

Finac i njegov suvozač Miikka Anttila (FIN) su po prvi puta u svojoj karijeri preuzeli cjelokupno vodstvo na svjetskom prvenstvu u reliju. Latvala bi volio zadržati to vodstvo ispred svog timskog kolege Sébastiena Ogiera (F) na reliju u Meksiku. U ovom intervjuu vodeći vozač svjetskog prvenstva govori o bitci između njega i trenutnog svjetskog prvaka, o svom novom mentalnom treneru, o svom velikom idolu Henriju Toivonenu i svojim velikim ambicijama.

Jari-Maatti Latvala, čestitke na prvoj pobjedi u sezoni. Kako se osjećate nakon ovog trijumfa?

“Pobjeda u Švedskoj je za mene bila posebni trenutak. To je jedini reli u WRC-u koji sam osvojio tri puta. U Švedskoj sam slavio i svoju prvu pobjedu na WRC-u 2008. godine. Međutim, bilo je i kritičnih trenutaka tijekom relija u Švedskoj. Primjerice u petak kada sam izgubio na vremenu tijekom etape ‘Hagfors Sprint’ pa mi se Andreas [Mikkelsen] opasno približio. Ali u subotu je sve išlo po planu i pobjeda je bila naša. Bio sam u pravoj ekstazi nakon relija u Švedskoj.”

Znaš li što ti je zajedničko s Björnom Waldegardom, Stigom Blomqvistom, Tommijem Mäkinenom, Kennethom Erikssonom i Marcusom Grönholmom?

“Dajte da razmislim. Mislim da smo svi osvojili reli u Švedskoj više od dva puta. Radi se o zaista cijenjenom društvu.”

Je li teško savladati WRC utrku poput one u Švedskoj? Kako uspijevaš osvojiti tako tešku reli utrku?

“Sve se svodi na strategiju. 2008. godine uvjeti su bili slični – puno šljunka u bljuzgavom snijegu i na zaleđenim dionicama. Izgleda da mi ti uvjeti odgovaraju. Ako bismo uspoređivali ovaj reli s relijem na asfaltu, vidjeli bismo ogromne razlike. U Švedskoj morate biti smireni i voziti ujednačenim tempom. I ja sam na početku imao problema s tim u Švedskoj, ali sam to tijekom reli utrke uspio prevladati. Također bih htio naglasiti da Volkswagen svim svojim vozačima daje jednake šanse. Svatko od nas ima priliku boriti se za pobjedu – nema timskih naredbi. To se reflektira na atmosferu u timu. Tim jednostavno odlično surađuje.”

Bliži se prvi ovosezonski reli na šljunku u Meksiku. Kako se za to priprema Volkswagen?

“U Španjolskoj smo se dva dana pripremali za reli u Meksiku. Jedan dan sam za volanom bio ja, a drugi Sébastien. Séb se nevjerojatno brzo prilagođava novim uvjetima. Brže od mene. Meni treba malo zagrijavanja na šljunku. Prvo isprobavam vožnju na novoj površini kako bih se naviknuo. Upravo je to bio slučaj tijekom relija u Velikoj Britaniji prošle sezone. Ako dva mjeseca nisam vozio na šljunku, odmah to primijetim.”

Koja su tvoja očekivanja od relija u Meksiku?

“Naravno da mi je pobjeda dala dodatno samopouzdanje. Ali istovremeno kada si u vodstvu moraš biti i realan. Ako u Meksiku napravim neku grešku, šanse za pobjedu mi nisu baš dobre. Putovao sam u Meksiko 2012. godine odmah nakon pobjede u Švedskoj. Tada sam imao odličan osjećaj što se tiče relija u Meksiku, ali sam onda nažalost ispao. Jednostavno je potrebno skupiti što više bodova. To nije moj najjači reli, ali je pobjeda naravno moguća. No to nije moj glavni cilj. I mjesto na postolju bi bilo odlično.”

Preuzeo si vodstvo na WRC-u. Vodi li se sada velika bitka između tebe i Sébastiena Ogiera?

“Nadam se. Ali jedno je sigurno: Séb će u Meksiku ići na pobjedu. Naravno da bih i ja htio postati svjetski prvak. To je moja velika ambicija. Za to je potreban savršen cjelokupni paket, a na tome radim. Ali tu su i drugi vozači, koji imaju isti san. Zato se trenutno koncentriramo na svaku reli utrku posebno. Séb je stvarno jak. Ako ga netko želi pobijediti, mora stalno odlično voziti, na svim površinama.”

Što si mislio tijekom relija u Švedskoj kada je Sébastien Ogier napravio grešku?

“I on je samo čovjek. Naravno da ako vizualiziramo prethodnu sezonu dobijemo dojam da Séb nikad ne griješi. Uvjeren sam da svaki vozač ponekad napravi grešku tijekom relija. Ipak smo i mi svi samo ljudi.”

Svojom dobrom vožnjom povećavaš pritisak na svoje timske kolege…

“Nama vozačima je normalno gledati uspjeh svojih timskih kolega. Kada je Séb prošle godine bio onako brz, ja sam bio pod većim pritiskom. Ali usprkos tome mislim da smo profesionalci i znamo kako se nositi s pritiskom.”

Bojiš li se Sébastiena Ogiera?

“On je vrlo jak vozač. I mentalno. Dobro vozi na svim površinama. Svakako ga je teško pobijediti, ali usprkos tome ne treba se bojati. Ako se bojite, ništa nećete postići. Možete poštovati druge vozače, ali ne trebate ih se bojati. Kao što sam ranije spomenuo, ako želite osvojiti svjetsko prvenstvo, stalno morate davati sve od sebe.”

Ove sezone radiš s mentalnim trenerom. Što se promijenilo zbog te činjenice?

“Više slušam svoj instinkt. U prošlosti sam želio pobijediti na nekim reli utrkama pod svaku cijenu. To bi često znalo poći po zlu - želio sam previše. U takvim trenutcima bih izgubio samopouzdanje. Moj mentalni trener me naučio da moram slušati vlastiti instinkt. Ako on nije idealan, radije prebacim u niži stupanj prijenosa. Druga stvar je da sada znatno više komuniciram s Miikkom, svojim suvozačem. Sada imamo strategiju, imamo plan. Naša timska suradnja ne može biti bolja. On intervenira kad ponekad želim previše. To nije bilo tako na početku naše zajedničke karijere.” (smije se)

Je li rad s mentalnim trenerom bio tvoja ideja?

“Bila je to ideja cijelog tima. Tim mi je prišao i rekao da bi se na tom području mogao popraviti. Christopher je postao moj mentalni trener tijekom relija u Velikoj Britaniji i otada ima moje stopostotno povjerenje. Od njega sam naučio kako se usredotočiti na nešto i kako vratiti fokus ako ga izgubim. Također, ponekad bih bio previše uzbuđen prije relija. On me je naučio kako da smirenije pristupam reli utrkama. Ne bih htio dužiti i biti previše detaljan, ali to sam uglavnom savladao vježbama za opuštanje i koncentraciju.”

Volkswagen dominira zadnjim reli utrkama. Smatraš li da se ta dominacija može nastaviti i na šljunku?

“U WRC-u su četiri proizvođača. Ako pogledam Hyundai, moram priznati da su već napredovali, ali još im treba vremena da dođu do vrha. Volkswagen je mogao skupiti više iskustva prije svog debija. Ali siguran sam da će jedan od naših timova zasjati ove sezone.”

Tvoj zemljak Marcus Grönholm bio je svjetski prvak u reliju 2002. godine. Nije li došlo vrijeme za još jednog finskog svjetskog prvaka?

“Pomalo sam pod pritiskom zbog činjenice da je prošlo dvanaest godina otkada je svjetski prvak bio jedan Finac. Finac je s vremena na vrijeme bio svjetski prvak u posljednjih 20 godina. U Finskoj ljudi već imaju velika očekivanja od mene, premda reli utrke polako gube na popularnosti. Kad bih osvojio naslov, popularnost ovog sporta bi sigurno porasla u Finskoj.”

Veliki si obožavatelj Henrija Toivonena. Bi li želio postati svjetski prvak i zbog njega?

“Postoje neke paralele između Henrijeve i moje karijere. On je svoj prvi reli osvojio kao mladi vozač i postajao je sve iskusniji. 1986. godine, kada je preminuo, osvojio je reli utrku Monte Karlo i dugo je bio vodeći u reliju u Švedskoj. Imao je odličan početak sezone. Premda je moj idol, ne želim zbog njega postati svjetski prvak. Za mene je on bio najhrabriji vozač ove ere. Nitko nije znao voziti automobil grupe B kao što je on to znao. Ponekad je jednostavno želio previše.”

27.02.2014.