Vožnja na dva kotača – strast koja ne jenjava!

Donosimo vam motorni vremeplov - od prvih motora iz 1898. godine, do najluksuznijih modela današnjice.

Pogled u povijest

Prvi motocikl koji ulazi u serijsku proizvodnju na području SAD-a je Orient-Aster, a njega je dizajnirao Charles Metz 1898. godine u svojoj tvrtki u gradu Waltham, u saveznoj državi Massachusetts.

Prvih godina 20. stoljeća počinju s radom mnogi proizvođači motora koji i danas postoje na tržištu – Indian, HarleyDavidson, belgijski FN, Suzuki, njemački NSU, ... U Prvom svjetskom ratu postojale su mnoge motorne jedinice, a između dva rata organizirana putovanja motorom bila su uobičajena pojava. Godine 1936- Harley - Davidson Knucklehead 61E, bio je vodeći u američkom dizajnu - njegov motor nalikovao je stisnutoj šaci. Šest godina kasnije Harley Davidson biva prilagođen za vojnu uporabu, ali se temeljio na civilnom modelu.

Godine 1951. Harley Davidson Hydra Gilde, ima klasičan izgled s visokim upravljačem i najosnovnijim dijelovima, a pet godina kasnije Heinkel Perle, postaje poznat po tome što mu sve žice i kabeli od upravljača prolaze kroz šasiju. BMW R/60,  nekoliko godina nakon prvi ima spojeve koji mijenjaju kut između "Steib" prikolice i motocikla.

Šezdesetih godina 20.  stoljeća u Europi najpopularniji su bili Mod- skuteri. Tu je vrijedilo pravilo što više zrcala i svjetla, to modernije.

Godine 1971. pojavljuje se  BMW R75/5, motocikli za duža putovanja, kombinacija pouzdanosti i udobnosti, a 1991. Honda GL 1500/6 GoldWing ima motor od 1500 c.c., dodatni par cilindra i raskošne dodatke, primjerice kasetofon.

Godinu dana nakon toga pojavio se Husqvarna Motocross TC610, trkači motocikli, namijenjen vožnji po poljima i blatu.

Motocikli današnjice

Najbolji motocikli koje možete nabaviti u ovome trenutku izgledaju uzbudljivije i opasnije od najnovijih modela automobila. Neki od njih doimaju se poput prototipa trkaćih zvijeri iz posljednjeg nastavka ’Pobješnjelog Maxa’ ili pak kao prijevozno sredstvo nekog super junaka.

Lazareth Wazuma V8F Matte Edition, vjerojatno će ponajviše zagolicati maštu ovisnika o brzini. Ne radi se o klasičnom motociklu, već o vozilu na četiri kotača, takozvanom quadu. Njegov kreator je Dominic Lazareth, slavni francuski arhitekt automobila i motocikala, a očiti uzor mu je bio Batmanov vozni park.

Ovaj Quad je sklopljen od najboljih dijelova vrhunskih automobila provjerenih na najbržim svjetskim autoputevima. Tako on ima mjenjač BMW M3-a,  Ferrarijev V8 motor i Brembo kočnice na svakom kotaču.  Lazareth Wazume V8F Matte Edition iznosi nešto manje od 850 tisuća kuna, što je unatoč navedenoj opremi i opisanom dizanju, za quad izuzetno velika cijena. Lazareth je zajedno s moćnom Yamahom autor još jednog izuzetno zanimljivog modela, Lazareth Yamahe YZF R1. Motor je nastao prema modelu motocikla koji se pojavio u holivudskom spektaklu BabylonA.D., te je u potpunosti napravljen od karbona.

Izuzetno atraktivan je i motocikl Triumph Ghost inspiriran fenomenalnim Lotus C-01 konceptom, a izašao je iz australijske radionice Smoked Garage. Opremljen je nepogrešivim sistemom hlađenja i specijalnom geometrijom rama.

Triumph Ghost je izuzetno lagan, budući da se njegovo tijelo sastoji od samo pet komponenta nastalih od aluminija, spojenih u cjelinu. Riječ je o aeronautičkom inženjeringu, poručuju iz radionice Smoked Garage.

Motocikl ima unikatni rep s integriranim LED osvjetljenjem, dok boje upotrijebljene pri njegovom ukrašavanju naglašavaju obline ove zvijeri od 1050 kubika.

E-Raw, električni je motocikl koji pristiže iz francuske tvrtke Essence Motorcycles, a njegovo sjedalo, napravljeno od šperploča, oblikovali su umjetnici koji se inače bave proizvodnjom dasaka za surfanje. Iako bi se prije samo deset godina ovakva ideja doimala sumanutom, danas su minimalistički motocikli s drvenim sjedalom postali realnost. Prošlost i budućnost u jednome proizvodu.

Essence je opremljen baterijom kapaciteta 10.1 kWh koja može osigurati putovanje od 185 kilometra pri jednom punjenju, može postići brzinu od 155 km/h, a motocikl ubrzava od 0 do 100 km/h za samo 3,5 sekundi. U Essenceu motocikle planiraju proizvoditi kako im dolaze narudžbe, a cijena bi se trebala kretati oko 400 tisuća kuna.

Iz Japana dolazi  Samurai Concept, motocikl nastao od ugljičnih vlakana, još jedan u nizu progresivnih projekata japanske kompanije Great Japan. Ovaj motocikl za sada je tek skica kako bi mogli izgledati motocikli budućnosti, kao  i mogući putokaz u kojem pravcu bi mogao krenuti dizajn vozila na dva kotača, a iza projekta stoje genijalni ukrajinski i bjeloruski dizajneri Vladimir Pančenko i ArtemSmirnov.  Japanski pristup dizajnu je oduvijek bio originalan no zbog utjecaja europskih brendova na tržište i zakone proizvodnje, inovacije iz zemlje izlazećeg sunca vrlo rijetko zažive u praksi.

I BMW je povodom stotinu godina postojanja predstavio nekoliko prototipova vozila, među kojima je i jedan motocikl. Premda se ne radi o inovativnom proizvodu koji bi mogao promijeniti način na koji svijet razmišlja o motociklima, kao što je ranije spomenuti Samurai Concept, riječ je o izuzetno zanimljivom motociklu.

BMW Motorrad Vision Next 100 samobalansirajući je motocikl, što u prijevodu znači da vozač s njega ne može pasti. Njegovi kreatori tvrde da zbog toga vozaču nije potrebna kaciga, već samo naočale pomoću kojih se vrši razmjena podataka između vozača i motora. Motocikl, ima nultu emisiju štetnih plinova, a BMW Motorrad Vision Next 100 izgleda poput 2.0 modela starog BMW 'boxera'.

Što se tiče hrvatske motorističke scene, njeni poznavatelji će kazati kako su se stvari zakomplicirale nakon 17. lipnja 2017. kada je na snagu stupio aktualni Zakon. Osim dosadašnjih A1 i A kategorija motocikala, sada postoji i nova, A2, kojom se pokušava napraviti svojevrsna pregrada između ”malih” i ”velikih” motora. Obilježja motocikala koji spadaju u A2 kategoriju su radni obujam od najmanje 240 ccm i snaga motora do najviše 35 kW (46 KS), čiji omjer snaga/masa ne prelazi 0,2 kW/kg. Upravo oko ove kategorije se najviše lome koplja. Očito je da prilikom krojenja novog Zakona, točnije, odredbi vezanih uz osposobljavanje vozača motocikala, nisu u dovoljnoj mjeri konzultirani instruktori vožnje, koji ponajbolje znaju kako stvari zapravo stoje. Naime, program obuke je identičan za kategoriju A1 i A2, a jedina razlika je u tome što je potrebno ponovno platiti osposobljavanje i položiti ispit na nešto snažnijem i neznatno težem motociklu. Ukoliko se pak odlučite za polaganje ispita za motocikl situacija je povoljnija u većim gradovima gdje ima više škola i instruktora, no u malim mjestima vlada monopol,  pa su i cijene polaganja testova znatno veće. Tako u Zagrebu, cijena tečaja za A1 iznosi oko 3200 kuna, dok se A penje do 5400 kuna. Ukoliko već posjedujete vozačku B kategorije, cijena u oba slučaja pada za oko 1500 kuna, budući da nije potrebno polagati teorijski dio ispita i prvu pomoć.

09.04.2019.