Evo kako se točno čitaju oznake na gumama

Na prvi pogled brojke, slova i oznake na automobilskoj gumi mogu izgledati poput kakve tajne šifre

One možda ne izgledaju značajno, ali njima se precizno opisuje guma. Najvažnija oznaka na gumi je oznaka njenih dimenzija. Ona je sastavljena od tri brojke, i slova "R" za radijalne gume. Primjerice 225/50 R17. Prva brojka je širina gaznog sloja gume označena u milimetrima. Druga brojka označuje bočnu visinu, profil gume, a izražena je kao postotak širine gume. Npr. ovdje 50 označava 50 posto od 225 milimetara, što iznosi 112,5 milimetara. Slovo "R" govori da je guma radijalne konstrukcije, za razliku od dijagonalnih guma koje se u pravilu više ne proizvode. Posljednja brojka označava unutrašnji promjer gume i to u colima, odnosno inčima (1 col = 1 inč = 2,54 centimetara).

Ispred oznake dimenzije ponekad zna stajati slovo "P" (primjerice P225/50 R17) što samo govori o tome da je guma namijenjena osobnim vozilima umjesto lakim komercijalnim vozilima kad bi umjesto "P" stajalo "LT". Iza oznake dimenzije gume, pak, stoje njeni indeksi težine (brojka) i brzine (slovo). Primjerice kod gume oznake 225/50 R17 98H, brojka "98" tako označava indeks težine koji guma može podnijeti (što je broj veći to veću težinu gume može nositi) dok je slovo "H" govori o tome koju najveću brzinu guma može podnijeti bez opasnosti od oštećenja. Za oznaku indeksa brzine koriste se slova A do Z prema unificiranoj tablici, a konkretno guma s indeksom "H" može se koristiti do brzine od 210 km/h.

Osim ovih podataka važan je i podatak o datumu njene proizvodnje. On je označen kao četveroznamenkasti broj, najčešće iza oznake "DOT", kod kojeg prve dvije znamenke označuju tjedan u godini, a zadnji godinu proizvodnje. Ako je oznaka npr. 1616 – guma je proizvedena u 16. tjednu 2016. godine. Posljednjih godina zimska, kao i većina all seasons guma, nose oznaku 3Pmsf (Three peak mountain snow flake, odnosno pahulju uokvirenu planinom s tri vrha), koja jamči da je model uspješno prošao testove kočenja i starta na snijegu u usporedbi s referentnim gumama (na slici gore).

Kako bi zaradile pahuljicu, zimske ili cjelogodišnje gume moraju pri kočenju postići rezultate najmanje 7% bolje od referentne gume ili ubrzati 10% brže. Premda za slovo zakona nije neophodna (prolaze i gume s oznakom M+S), prisutnost pahuljice na boku gume jamči adekvatne kvalitete na snijegu i želite li all-seasons gume koje će služiti svrsi - obavezno potražite oznaku pahuljice na njihovom boku.

Indeksi brzine
R = 170 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
Z = 240+ km/h

Od studenog 2012. sve nove gume moraju imati standardiziranu EU-naljepnicu, koja kupcu pruža informacije o sigurnosti gume i njezinom utjecaju na okoliš. Slično energetskoj oznaci s kućanskih aparata, EU naljepnica olakšava kupcu uspoređivanje pojedinih guma s obzirom na prianjanje na mokroj cesti, potrošnju goriva i razinu buke. Ušteda goriva: vrijednost otpora kotrljanja gume koji izravno utječe na potrošnju goriva. Ocjena je od A (najviša ocjena) do G (najniža ocjena).

Prianjanje na mokrom: sposobnost kočenja na mokroj cesti. Iskazuje se ocjenama od A (najviša ocjena) do F (najniža ocjena). Buka: buka koju proizvodi guma prilikom kotrljanja (u decibelima). Crni zvučni valovi prikazuju klasu buke za gumu, od 1 (tiho) do 3 (glasno).

 

Vijest je prenesena s portala jutarnji.hr/autoklub/

 

18.03.2018.