Retrospektiva: Hyundai ili Yugo ?

Dobre poznavatelje autoindustrije nije iznenadio podatak da je istraživanje kojim je obuhvaćeno više od 13.500 vozila pokazalo kako najpouzdanije automobile proizvodi Hyundai, a nas je potaknulo da se vratimo 30 godina u prošlost i usporedimo Hyundai i Yugo.

Znana je priča o počecima Hyundaija i zamecima uspjeha koji je dobio zamah ni manje ni više nego fenomenalnom pričom peruanskog taksiste koji je još u ranim osamdesetim godinama svojim Hyundai Ponyjem bez kvara po razrovanim latinoameričkim prometnicama prevalio nevjerojatnih 700.000 kilometara! Do tada korejska kompanija bila je tek u povojima, uglavnom se oslanjala na Mitsubishijevu mehaniku i pokušavala napraviti nešto što bi se moglo približiti istinskim automobilima. Bili su miljama udaljeni od Japanaca koji su i deset godina ranije, prije svega s Hondom Civic, počeli osvajati i najzahtjevnije tržište Sjedinjenih Država. Bilo je to vrijeme, pa sve negdje do 1987., do kada je Hyundai bio po svemu puno bliži Crvenoj zastavi iz Kragujevca, nego znanim japanskim ekspanzionističkim modelima koji su na krilima naftne krize i visokih cijena goriva nudili odlične i super štedljive aute, ne i pretjerano jeftine. Tako što su ostavili Jugoslavenima i Korejcima koji su Yugo i Pony počeli prodavati po cijeni od 3990 i 4990 dolara. Uz to Balkanci su nudili, pazite sada i to još kada, desetogodišnje jamstvo ili 100.000 prevaljenih kilometara. Bili su rame uz rame s Hyundaijem. Štoviše, prve izvozne 1987. prodali su tri izvedenice Yuga A u nakladi od 47.000 primjeraka, a Hyundaija je prodano za trećinu manje.

Koreanci su ipak bili oprezniji, a nisu dobili ni američke sankcije 1990., kao što se ‘šajkačama’ dogodilo, iako  nespretno je Yugo nazivati ‘šajkačom’ obzirom da su 55 posto ugrađenih dijelova proizvodili Slovenci i Hrvati. Već te ih je godine u SAD-u prodano samo 4000, ili 12 puta manje nego u početku. Sve drukčije bilo je s Hyundaijem. Njihove brojke, a i sve ostalo krenulo je sasvim suprotnim smjerom. Imali su jednake startne pozicije, a danas je Hyundai/KIA jedan od pet najvećih proizvođača automobila na svijetu. I jedni i drugi dobro su znali da uspjeha nema bez osvajanja američkog tržišta. I dok Korejci dostižu Japance, ‘Jugosi’ su propali. Hyundai ne samo da danas odlično prodaje aute u SAD-u, prodaje one najveće i najskuplje, poput Santa Fe-a. Uz sve to osmislili su i Genesis, brend namijenjen prije svega za američko tržište, nešto slično kao što Honda ima s Acurom, Nissan s Infinitijem i Toyota s Lexusom. Sjajna je to priča koja ih je dovele do godišnje produkcije od 10 milijuna primjeraka.

Danas u SAD-u, a i drugdje, Hyundai slovi kao pouzdan, solidan i kvalitetan proizvođač auta. Iako to danas malo koga zanima, možda samo još nas koji smo bili involvirani u proizvodnju Zastavinih automobila, činjenica je da nije daleko od istine kako je ‘Yugo vjerojatno bio jedan od najgorih automobila ikada prodavanih u SAD-u!’. Takva ga karma prati s druge strane Bare, a imali su jednake šanse…Za proboj  Yuge na tržište SAD-a najzaslužniji je Malcolm Bricklin koji je u njemu vidio golem potencijal i odlučio svojim sugrađanima ponuditi razmjerno dobar gradski automobil po smiješno niskoj cijeni. Yugo je doživio više od 500 promjena prije dolaska na tamošnje tržište, a značajno je postrožena i kontrola kvalitete. Dva Zastavina inženjera Dragan Ranislavljević i Petar Milovanović bili su zaduženi za eventualne reklamacije, a često su se znali požaliti kako tamošnji kupci traže ‘dlaku u jajetu’. Naravno, prije početka prodaje Yugo America morao je proći brojna testiranja, ali svih 36 testova izdržljivosti uspješno je položio.

 


Cijeli članak dostupan na: autopress.hr

15.02.2019.