PEUGEOT HYBRID4 500 kW

NOVA REVOLUCIJA U PODRUČJU PERFORMANSI

PEUGEOT Sport i francuska naftna kompanija TOTAL surađuju već 25 godina, a sada su objavili glavne tehničke karakteristike pogonskog sklopa hiperautomobila (posebno konstruiranog za Le Mans) kojim najavljuju povratak na FIA-ino SVJETSKO PRVENSTVO U UTRKAMA IZDRŽLJIVOSTI.

Njihovi su timovi udružili svoje iskustvo i stručnost u području razvoja hibrida i svjetskih automobilističkih utrka kako bi razvili pogon (PEUGEOT HYBRID4 500 KW) u skladu s novim FIA-inim pravilnikom Svjetskog prvenstva u utrkama izdržljivosti.

Glavna su obilježja hiperautomobila PEUGEOT HYBRID4 500 kW:

— hibridni pogon koji čine 2,6-litreni benzinski motor V6 s dva turbopunjača, snage 500 kW (680 KS), smješten straga u sredini, i električni motor snage 200 kW, smješten sprijeda
— snažna baterija visoke gustoće koju su zajedno razvili PEUGEOT Sport i Total
— pogon na sve kotače i 7-stupanjski sekvencijalni mjenjač
— napredni pogonski sklop i sustav upravljanja energijom, zaslužni za vrhunske performanse hiperautomobila i razvijeni pod palicom Françoisa Coudraina, direktora programa za razvoj motora za Svjetsko prvenstveno u utrkama izdržljivosti pri odjelu PEUGEOT Sport.

MOTOR S UNUTARNJIM IZGARANJEM KOJI JE U POTPUNOSTI RAZVIO PEUGEOT SPORT

PEUGEOT Sport oslonio se na dosadašnje iskustvo u utrkama izdržljivosti (PEUGEOT 908 s motorima V8 i V12) i sudjelovanju Odjela PSA Motorsport u FIA-inom Svjetskom prvenstvu u reliju (četverocilindarski motor) kako bi razvio novi 2,6-litreni motor V6 s dva turbopunjača i cilindrima pod kutom od 90 stupnjeva. Smješten iza vozača, motor snage 500 kW (680 KS) težit će otprilike 165 kg i pokretati stražnje kotače.

„Arhitektura pogonskog sklopa za PEUGEOT HYBRID4 500 kW razvijena je u skladu s izmjenama FIA-ina pravilnika za sudjelovanje u Svjetskom prvenstvu u utrkama izdržljivosti”, istaknuo je François Coudrain, direktor programa za razvoj motora za Svjetsko prvenstveno u izdržljivosti pri odjelu PEUGEOT Sport. „Isprva smo namjeravali konstruirati motor s jednim turbopunjačem, no tako ne bismo postigli željeno težište motora u vozilu. Konstrukcijom motora V6 s dva turbopunjača osigurali smo najbolju ravnotežu tehnologije, mase, pomoćnih sustava, pouzdanosti i performansi motora.”

Poluautomatskim 7-stupanjskim sekvencijalnim mjenjačem (sa stupnjem za vožnju unatrag) upravljat će se s pomoću polugica za promjenu brzina na upravljaču, dok će se sustavom kočenja koji je razvio PEUGEOT Sport također upravljati elektronički. Vozač će moći prilagođavati snagu kočenja električnim motorom prilikom usporavanja, kao i kontrolirati pritisak kočionih obloga na diskove kako bi se optimizirala raspodjela električnog regenerativnog kočenja i hidrauličkog kočenja. Optimalno upravljanje energijom prilikom ubrzavanja i regenerativnog kočenja (ograničeno na 200 kW u skladu s pravilnikom) ključno je za poboljšanje performansi i učinkovitosti vozila.

MAZIVA KOJA JE RAZVIO TOTAL

Rashladne tekućine i ulja za motor i mjenjač od velike su važnosti za konkurentnost hiperautomobila koji potpisuje PEUGEOT Sport. Zato je tvrtka Total razvila prototipne tekućine i maziva namijenjene intenzivnoj vožnji i produljenju životnog vijeka pri većem rasponu temperatura. Osim toga, dosadašnje iskustvo u automobilističkim sportovima nadahnulo je tvrtku Total da kroz poboljšanje postojećih formula razvije nova maziva i ulja. Inženjeri tvrtke TOTAL sudjelovat će u utrkama kao ključni dio tima kako bi prikupili i analizirali uzorke te nadzirali izdržljivost sklopova automobila.

ISPOD POKLOPCA HIBRIDNOG BOLIDA

U prednjem kraju smješten je električni motor snage 200 kW koji je razvio PEUGEOT Sport. Riječ je o motoru koji ne samo da pokreće prednje kotače, već i odražava svu stručnost stečenu u razvoju električnih motora i sustava za upravljanje energijom za serijska vozila. Ta stručnost počiva na sljedećem:

— nasljeđu Odjela PSA Motorsport, posebice u području dizajna i razvoja hibridnih sustava
— nedavno predstavljenoj liniji PEUGEOT SPORT ENGINEERED i stručnosti marke PEUGEOT i Grupe PSA u području hibridnih i električnih vozila.

“Električni motor bit će povezan s laganim i visokoučinkovitim jednostupanjskim mjenjačem i najnovijim pretvaračem koji će prenositi snagu iz pogonske baterije u motor”, rekao je François Coudrain. “Moći će trenutačno iskoristiti svu raspoloživu energiju u bateriji zahvaljujući naprednom sustavu upravljanja energijom motora. Iskustvo Odjela PSA Motorsport u Svjetskom prvenstvu u utrkama izdržljivosti i Formuli E pridonijet će razvoju rješenja za upravljanje programskim sustavom vozila i sustavima za upravljanje energijom (prikupljanje energije kočenja, isporuka snage tijekom ubrzanja, sprječavanje turbo-rupe, smanjenje potrošnje goriva).”

INOVATIVAN DIZAJN BATERIJE, RAZVIJEN U SURADNJI TVRTKE TOTAL I PODRUŽNICE SAFT

Bateriju visoke energetske gustoće i snage zajedno su razvili PEUGEOT Sport i Saft, podružnica tvrtke Total. Kako bi se iskoristile vrhunske performanse koje pruža, važno je savršeno je integrirati u vozilo i u potpunosti povezati sa sustavom upravljanja energijom. Na temelju specifikacije koju je propisao PEUGEOT Sport i u skladu sa zahtjevima utrka izdržljivosti, Saftovi inženjeri odabrali su najprikladniju vrstu ćelija koje se odlikuju većom snagom, nego gustoćom.

„Najvažnije je optimizirati način uporabe energije koja je pohranjena u bateriji”, dodao je Kamen Nechev, Saftov glavni tehnički direktor. „To znači da je potrebno kombinirati iznimno kratko vrijeme punjenja i ćelije velikog kapaciteta za pohranu energije kako bi se osigurala najbrža isporuka maksimalne snage. Najpovoljnije rješenje leži u optimizaciji sustava punjenja i količine energije koja je raspoloživa u stvarnom vremenu.

Nova baterija bit će smještena u karbonskom kućištu ugrađenom u monokok šasiju, neposredno iza vozača i ispod spremnika za gorivo. Dizajnirana je da zajamči izdržljivost i ujednačene performanse tijekom utrka koje traju 24 sata ili dulje. Total je odgovoran za homologaciju baterije koja se sastavlja u radionici odjela PEUGEOT Sport u Versailles-Satoryju u blizini Pariza.

Suradnja odjela PEUGEOT Sport i tvrtke TOTAL u programu FIA-inog Svjetskog prvenstva u izdržljivosti u potpunosti je usklađena sa smjernicama za rad i raspodjelu zadataka iznesenima u okviru zajedničkog pothvata Automotive Cells Company. Riječ je o pothvatu kojim Grupa PSA i Total nastoje zauzeti prvo mjesto u proizvodnji automobilskih baterija u Europi.

MOTOR HIPERAUTOMOBILA PEUGEOT HYBRID4 500 kW

Iako motor s unutarnjim izgaranjem razvija 500 kW (680 KS), a električni motor 200 kW (272 KS), maksimalna propisana snaga na utrkama iznosi 500 kW. Pogonski sklop, konstruiran za projekt Le Mans Hypercar, razvijen je da se prilagodi različitim aspektima natjecanja:

— propisima je zabranjena uporaba električnog pogona ispod brzine od 120 km/h, stoga se električni motor uključuje samo iznad te brzine vozilo se pokreće s mjesta isključivo snagom motora s unutarnjim izgaranjem
— maksimalna snaga motora V6 s dvama turbopunjačima ograničena je na 300 kW (408 KS) i prilagođena da upotpuni maksimalnu snagu električnog motora (200 kW) koji se pokreće isključivo energijom iz baterije
— kada se upotrebljava električni motor, vozilo automatski aktivira pogon na sve kotače i tako poboljšava vozne osobine, primjerice prilikom prolaska zavojem pri većim brzinama
— kada se baterija visoke gustoće isprazni, motor s unutarnjim izgaranjem vraća se na snagu od 500 kW (680 KS) te se ponovno aktivira pogon na stražnje kotače. Prije početka utrke baterija se puni do punog kapaciteta s pomoću energije iz električne mreže, dok u vožnji radi samostalno i puni se isključivo energijom kočenja.
 
Sljedeće su iznimke obuhvaćene pravilnikom, međutim:
— Snagu motora s unutarnjim izgaranjem moguće je povećati za 3 % na 515 kW (700 KS) na kraju ravnog dijela staze kada je baterija ispražnjena. U tim slučajevima električni motor funkcionira kao alternator snage 15 kW. Elektronički sustav vozila automatski primjenjuje takvu konfiguraciju.
— Moguće je aktivirati benzinski, električni ili hibridni pogon za potrebe ulaska u boks ili kada je brzina ograničena na 60 km/h.
 
Hiperautomobil će u skladu s pravilnikom biti opremljen posebnim senzorima koji će u stvarnom vremenu nadzirati i dojavljivati razinu snage svih kotača FIA-i. Na taj se način osigurava usklađenost maksimalne snage s vrijednošću propisanom u pravilniku „Ravnoteža performansi” (Balance of Performance).
Početak ispitivanja na stazi predviđen je za kraj 2021. godine. PEUGEOT Sport i Total dotad će nastaviti razvijati svoj hiperautomobil pa ispitivanje pogonskog sklopa na testnoj klupi i simulatoru možemo očekivati već u prvoj polovici sljedeće godine.
15.12.2020.