Zimska oprema i zimske gume

S dolaskom hladnijih dana uvjeti vožnje i stanje na prometnicama bitno se mijenjaju te je nužno prilagoditi se vremenskim uvjetima

Iako kalendarski zima počinje tek potkraj prosinca, s pripremom automobila za zimske uvjete trebali biste početi znatno prije.

Obavezna svjetla

S promjenom računanja vremena na zimsko vrijeme, obavezna su upaljena svjetla na automobilu i po danu. Stoga, vozači koji ste ljeti navikli ne paliti svjetla, oprez! Ukoliko nastavite tako ili zaboravite, čeka vas kazna od 300kn.

Zamjena guma – zalog sigurnosti

Automobilska guma spoj je automobila i ceste, pa je presudna za sigurnost u prometu. Iako se mnogima investicija za zimske gume čine besmislenom, njezin je iznos znatno manji od štete koja može nastati vožnjom u zimskim uvjetima s neprilagođenim gumama.

Ukoliko imate noviji automobil koji planirate dulje voziti, pametno je kupiti komplet naplataka za zimske gume. Tako ih nećete trebati svake godine skidati i stavljati, što donosi dodatne troškove i nepotrebno oštećuje gume. Ako skladištite ljetne gume zajedno s naplacima, položite ih i stavite jednu na drugu. Ako gume slažete odvojeno (bez naplataka), uspravite ih jednu uz drugu.Iako je danas tehnologija otišla vrlo daleko u razvoju pneumatika, mnogobrojni vozači možda nisu upoznati s činjenicom da osnovni razlog zamjene guma s dolaskom hladnijih dana nije njihov vanjski izgled, odnosno profil, nego upravo sastav i vrsta materijala od kojeg su gume proizvedene. Upravo zbog toga proizvođači pneumatika, ali i automobilska struka, upozoravaju da je nužno prilagoditi gume na automobilu snižavanju vanjske temperature. Gume namijenjene vožnji u ljetnim mjesecima u uvjetima nižih temperatura zbog svoga sastava i materijala gube elastičnost, a samim time i prianjanje na podlogu, odnosno drukčiji je kontakt s tlom, što znatno povećava nesigurnost vožnje. Suprotno nekim mišljenjima, većina zimskih guma koje se mogu naći na tržištu ne nadmašuje ljetne pneumatike samo po snijegu i ledu, već i u ostalim uvjetima kad temperatura padne ispod određene granice. Na nižim temperaturama, od 7°C pa do onih s minusnim predznakom te na snježnim i zaleđenim cestama, zimske gume zbog svog sirovinskog sastava pokazuju najbolje karakteristike i ne gube elastičnost. Zimske gume razlikuju se od ljetnih i po širini obodnih kanala koji su prilagođeni vožnji po snijegu, a veliki blokovi oštrih rubova omogućavaju im izvrsno prianjanje na cestu.

Vrijeme je za antifriz!

Iako prava zima još nije počela krajnji je trenutak za ulijevanje ili izmjenu rashladne tekućine. Svaka štednja ili odlaganje izmjene antifriza može izazvati velike štete zbog pucanja hladnjaka ili bloka. Prije ulijevanja obavezno provjerite ispravnost gumenih crijeva i brtvi, kako ne biste izgubili antifriz.

Najgore je ako je u rashladnom sustavu vašeg motora voda ili stari, odnosno razblaženi antifriz. To je pravi ‘ruski rulet’ s pet metaka u bubnju, jer je dovoljna samo jedna hladna noć da puknu hladnjak ili blok motora. Tada nastaje prava havarija i skupa šteta, te se kod starijih automobila često ne isplati popravak. Zato nema nikakvog razloga da kalkulirate s troškom od stotinjak kuna, nego pohrlite u prvi dućan autodijelova i kupite kvalitetnu rashladnu tekućinu. U rashladnom bi sustavu automobila tijekom cijele godine trebao biti antifriz, a posebice zimi. On se sastoji od alkoholnog derivata etilenglikola i sredstva za sprječavanje korozije, a osim što se teže smrzne (ovisno o koncentraciji) teže i zakuha. Njegova je prisutnost pravi eliksir za vaš motor, jer sprječava nastanak i taloženje kamenca u unutrašnjosti motora i hladnjaka. Rashladna tekućina s vremenom gubi osnovna svojstva, te je preporučljivo izmijeniti nakon tri, a najkasnije nakon četiri godine. Ne trebate voditi računa koji je antifriz bio prije u motoru, a miješanje različitih proizvoda nije preporučljivo.

Prije ulijevanja detaljno pregledajte sva crijeva, obujmice, spojeve i čepove, jer neće biti dobro ako ustanovite da neke od tih dijelova treba izmijeniti nakon ulijevanja nove rashladne tekućine. Tada se najčešće gubi (prlja) velik dio antifriza, pa je preporučljivo uliti novi. Najbolje je kupiti već pripremljenu (razblaženu) rashladnu tekućinu, a ako kupujete koncentrat promiješajte ga s destiliranom vodom. Dovoljno je postići otpornost na zamrzavanje od -25 Celzijevih stupnjeva.

Kako bi što lakše dočekali predstojeću zimu, proučite sljedeće savjete:

  • Ako ste zaboravili kad ste posljednji put izmjenili rashladnu tekućinu, sada je pravi trenutak za izmjenu. Kupite proizvod provjerene marke - dakle ne štedite na antifrizu!
  • Antifriz koristite i ljeti jer štiti sustav od korozije, a ima i više vrelište od vode. S antifrizom motor teže ‘zakuha’.
  • Redovito kontrolirajte razinu rashladne tekućine u hladnjaku motora (odnosno u posudici - kod zatvorenog sustava). Tako ćete kvar rashladnog sustava otkriti u ranoj fazi i smanjiti troškove popravka.
  • Ako je signalna lampica punjenja struje stalno upaljena - provjerite remen. Bez remena ne vozite ni na najkraćoj dionici, jer se bez pogona pumpe rashladne tekućine može uništiti motor.
  • Redovito pregledavajte remen za pogon pumpe rashladne tekućine i alternatora. Ako primijetite i najmanje oštećenje remena hitno ga izmijenite.
  • Izbjegavajte prevelika opterećenja i forsiranje hladnog motora, jer se tada povećavaju temperaturne razlike, koje su štetne za cijeli motor, a posebice za rashladni sustav.
  • Problem je i ako se smrzne tekućina za pranje stakala. Zbog toga je preporučljivo uliti odgovarajuću tekućinu za pranje stakala (može se kupiti na benzinskim crpkama), koja se ne smrzava, a ima i bolja svojstva za čišćenje vjetrobranskog stakla.

Zimska oprema po zakonu

 Hrvatska 
Zakonski, obvezna zimska oprema u Hrvatskoj nije određena datumski, kao u susjednim nam BiH i Sloveniji, već proglašenjem zimskih uvjeta. Zimska oprema je obvezna kad je kolnik pokriven snijegom ili kada je na kolniku poledica.

Zimsku opremu vozila najveće dopuštene mase do 3,5 t čine 4 zimske (ili M+S) ili 4 ljetne gume s minimalnom dubinom profila 4 mm i lanci za snijeg (u prtljažniku pripremljeni za pogonske kotače).

Zimska oprema vozila iznad 3,5 t zahtijeva zimske pneumatike na pogonskim kotačima ili uporabu lanaca za snijeg na pogonskim kotačima. Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje po cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. U suprotnom: vozaču prijeti novčana kazna od 700 kuna.

 Slovenija
Ukoliko ćete ove zime na skijanje, možda će vas zanimati i informacije o propisima u nekim susjednim i europskim zemljama (izvor hak.hr):

U Sloveniji je uporaba zimske opreme datumski označena - između 15. studenog i 15. ožujka vozila moraju biti opremljena zimskom opremom, koju "predstavljaju" 4 zimska pneumatika s oznakom M+S i s minimalnom dubinom profila od 3 mm ili 4 ljetna pneumatika s minimalnom dubinom profila od 3 mm i s pripremljenim lancima za snijeg, u prtljažniku (priboru). Vozila s pogonom na sva četiri kotača moraju imati kod uporabe ljetnih pneumatika lance za snijeg na kotačima na stalno uključenoj pogonskoj osovini. Vozila, čija najveća dopuštena masa prelazi 3,5 t, moraju imati zimske pneumatike na pogonskim kotačima ili ako imaju na svim kotačima ljetne pneumatike moraju imati odgovarajuće lance za snijeg (za pogonske kotače) i lopatu u priboru. Na priobalnom području (područje Kozina-Kastelec-Podgorje) dopuštena je uporaba (i) samo ljetnih pneumatika s minimalnom dubinom profila od 1,6 mm. Propisana kazna za neodgovarajuću zimsku opremu osobnih vozila je 120 €, a ako je zbog neadekvatne opreme promet ugrožen, po zakonu se vozač kažnjava sa 400 €. Zakon o sigurnosti cestovnog prometa (59. članak) propisuje da po slovenskim cestama smiju voziti strana vozila koja imaju svu opremu propisanu u matičnoj zemlji, a po važećoj Međunarodnoj konvenciji o cestovnom prometu. Zimsku opremu (propisanu za motorna i priključna vozila registrirana u Republici Sloveniji) moraju imati za vrijeme zimskih uvjeta.

 Bosna i Hercegovina
U razdoblju od 15. studenoga tekuće do 15. travnja iduće godine, bez obzira na vremenske uvjete, sva motorna vozila moraju imati odgovarajuću zimsku opremu i moraju je koristiti u uvjetima kad je snijeg na kolniku ili kad je ugažen ili zaleđen ili kad pada kiša koja se ledi na tlu. Temeljem članka 4. Pravilnika o prometu u zimskim uvjetima (od 2.2.2007.).
Za putnička motorna vozila i ostala motorna vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t i nemaju više od 8 sjedala, zimska oprema su:
- zimski pneumatici na sva četiri kotača
- gume s ljetnim profilom čija je dubina gazećeg sloja minimalno 4 mm i u priboru odgovarajući lanci (za montažu na pogonske kotače u vrijeme zimskih uvjeta).
Za motorna vozila čija je najveća dopuštena masa veća od 3.5 t i autobuse, zimski pneumatici moraju biti na pogonskim kotačima ili gume s ljetnim profilom s dubinom gazećeg sloja najmanje 4 mm i u priboru lanci (koji se postavljaju na pogonske kotače u slučaju zimskih uvjetima). U zimsku opremu za ova vozila (iznad 3,5 t) ulaze još i lopata, vreća pijeska od 25 do 50 kg.

 Austrija
Za vozila najveće dopuštene mase do 3,5 t zimska oprema obvezna je od 1.11. do 15.4. u trenutku zimskih uvjeta za vožnju. Tada je obvezna uporaba zimskih pneumatika s minimalnom dubinom profila 4 mm ili ljetnih pneumatika s minimalnom dubinom profila 4 mm i s lancima za snijeg na pogonskim kotačima. Za vozila opremljena sa zimskim pneumaticima lanci za snijeg obvezni su kod veće količine snijega i kad to traži prometni znak.
Vozila čija najveća dopuštena masa prelazi 3,5 t moraju od 15.11. do 15.3. (bez obzira na vremenske uvjete) biti opremljena sa zimskim pneumaticima na pogonskoj osovini i imati u priboru primjereno velike lance za snijeg za pogonsku osovinu.
Lanci su dopušteni na dionicama s ugaženim snijegom ili zaleđenim kolnikom, a nisu dopušteni na cesti s raskvašenim ili djelomičnim snijegom.
Kazna za nepoštivanje propisa je 35 €, a u slučaju ugrožavanja prometa i do 5000 €.

 Češka
Od 1. studenoga do 30. travnja obvezna je zimska oprema na cestama gdje će to biti označeno odgovarajućim znakom. Zimska oprema za vozila do 3,5 t (najveće dopuštene mase) su 4 zimske (M+S) gume ili 4 ljetne s profilom od najmanje 4 mm dubine, a za vozila s više od 3,5 t propisane su isto takve gume no ljetne moraju imati najmanje 6 mm duboke utore (uz lance za snijeg za pogonske kotače). Lanci za snijeg smiju se uporabiti samo na kolnicima potpuno prekrivenim snijegom.

 Francuska
Vozila moraju biti opremljena zimskom opremom kad su oglašeni zimski uvjeti (snijeg na kolniku) ili kad je prometnim znakom označena obvezna uporaba zimske opreme, kao npr. lanaca za snijeg.

 Italija
Zimska oprema je, zakonski, propisana na području doline Aosta, gdje je obvezna od 15.10. do 30.4.. Na svim ostalim područjima uporaba zimske opreme obvezna je za vrijeme zimskih uvjeta vožnje. Dopuštena je uporaba zimskih pneumatika ili ljetnih pneumatika s lancima za snijeg. Ako krećete u alpske doline savjetujemo da imate u priboru lance za snijeg i lopatu.

 Mađarska
U Mađarskoj zimska oprema nije zakonski propisana no, za jaka snijega ili veće količine snijega, obvezna je uporaba lanaca za snijeg na pogonskim kotačima. U takvim slučajevima uporaba lanaca za snijeg zahtijeva se pri prelasku granice.

 Njemačka
Od svibnja 2006., u Njemačkoj je na snazi novi zakon glede uporabe zimske opreme. On traži da sva vozila za vrijeme zimskih uvjeta moraju biti opremljena primjerenim pneumaticima - s oznakom M+S. Zakon posebno ne traži minimalnu dubinu profila pneumatika. Kazna za neuporabu zimske opreme je 20 €, a u slučaju ugrožavanja prometa minimalna kazna je 40 €.

 Srbija
Vozila moraju biti opremljena zimskom opremom za vrijeme zimskih uvjeta na cestama, odnosno kad je prometnim znakom označena obvezna uporaba zimske opreme, npr. lanaca za snijeg.
Zimsku opremu motornih i priključnih vozila čine zimski pneumatici (M+S) na pogonskim kotačima, odnosno radijalni pneumatici na svim kotačima ili pneumatici s ljetnjim profilom i s lancima za pogonske kotače u priboru. U zimskoj opremi autobusa i teretnih vozila još je i lopata.
Na pneumaticima dubina utora gazećeg sloja, po obujmu i širini, mora iznositi najmanje 4mm.

08.12.2012.