Pripremite svog limenog ljubimca za vrućine i duže vožnje

Proljeće nam ove godine baš i nije išlo na ruku da smo mogli osjetiti i reći „stiže nam ljeto“ te uživati u stihovima „Ivice Španijela“ i pjevušiti „Hot time summer in the city“. No, polako se počinje najavljivati pa tako treba poduzeti neke mjere te pripremiti svog limenog ljubimca na visoke temperature i napore koji ga očekuju dok putujemo sa svojim boljim polovicama, mladunčadi, prijateljima i ostalom populacijom.

Najmanje što želite je da vam negdje oko Kapele otkaže klima, "zakuha" automobil, ili se počnu paliti lampice na kontrolnoj ploči kao da je Božić, a ne vrijeme plaža i kupanja.


Auto asistencija


Prvo što biste trebali napraviti, bez obzira radi li se o novom vozilu ili je već skoro na pragu punoljetnosti, je postati član neke auto asistencije (koju možete izabrati prilikom osiguranja vozila, odabira vrste tekućeg računa ili učlanjivanja u neki auto klub). Uzmite uslugu koja je vezana na ime, a ne na vozilo jer nesreće se ne događaju nekom drugom i nemojte misliti da je vaš novi auto apsolutno siguran.

Zašto uzimati asistenciju na ime, a ne na vozilo? Bez obzira koje ili čije vozilo vozili - kumovo, prijateljevo, očevo... moguće je da će se pokvariti! Ne samo da ste ga tada obavezni popraviti i negdje prevesti, nego ćete se još morati ispričavati zašto se to baš vama dogodilo, a neke se stvari događaju bez upozorenja i nenadano.

Nakon što ste uzeli asistenciju, prije mora navratite kod svog mehaničara na pregled vozila. Stoga ne bi trebalo posebno navoditi na što da se obrati pozornost, ali napravit ćemo mali šalabahter radi vašeg lakšeg snalaženja.

 

Rashladna tekućina/antifriz

U rashladnom sistemu je uvijek bolje imati antifriz nego običnu vodu jer prije svega antifriz ima antikorozivna svojstva koja ne nagrizaju legure od kojih su napravljeni dijelovi motora: brtve, gumene cijevi, vijci... S druge strane neka vozila imaju osjetnike temperature koji uključuju rad ventilatora napravljene da reagiraju na temeraturama od 90-105°C, što obična voda ne može podnijeti.

Kad gledate ekspanzionu posudu razina antifriza mora uvijek biti između minimuma i maksimuma (ali to morate provjeravati kada je motor hladan).

 

Ulje u motoru


Prilikom visokih vanjskih temperatura, velikih brzina ili visokih uzbrdica motor i njegovo ulje stavljate u režim većih opterećenja. Poželjno je da se ulje izmijeni prije ljeta (ne mora ako je poštovan redoviti slijed servisa i preporuka proizvođača o kvaliteti ulja) skupa s filterom ulja kako ne bi dolazilo do začepljivanja kanala unutar motora kojima cirkulira ulje i na taj način spriječilo propisno podmazivanje svih komponenti motora. Začepljivanje kanala uzrokuje razorno oštećivanje motora čiji popravak na kraju košta kao i jedno jako dobro ljetovanje četveročlane obitelji. Pa vi onda objasnite svom djetetu zašto ove godine neće ići na more...
Ulje uvijek nalijte do crtice "maksimum" (isto kad je motor hladan i na ravnoj podlozi).


Kočiono ulje

Nije važno samo ima li ga dovoljno u posudi pa ako nema samo ćete ga malo nadoliti. Ako ga nema, zašto ga nema? Je li sistem negdje počeo propuštati ulje ili su kočini elementi istrošeni pa je tako došlo do pada razine ulja? Izmjenom kočionih obloga, diskova i pakni bi se razina ulja trebala podići. Druga važna karakteristika kočione tekućine je njezina viskoznost. Naime, kočiono ulje je jako higroskopno te na sebe upija ili veže vlagu iz okoline. Na taj način se smanjuje viskozitet ulja ili točka vrenja (novo ulje ima točku vrenja na oko 230°C). Mjerenjem točke vrenja prepoznaje se loše ulje koje treba čim prije promijeniti. Inače, preporuka je svake dvije godine mijenjati ulje u kočnicama, a ako mjerni instrument pokaže vrijednosti manje od 180°C tada ga trebate zamijeniti čim prije. Što se događa ako se ne promijeni ulje nižeg vrelišta? Prilikom jakih opterećenja kočnica (primjerice spuštate se zavojitom cestom s Velebita) dolazi do zagrijavanja kočionih komponenti, a kako su one običnim željezom u dodiru s uljem ta se temperatura prenosi na ulje i zagrijava ga. Onog trena kada se ulje zagrije više od svog vrelišta stvaraju se "zračni džepovi" u kočionim vodovima i dolazi do propadanja pedale kočnica. Treba li uopće dalje objašnjavati što će se dogoditi?


Gume


S rastom temperature dolazi do naprezanja guma na vozilu – one postaju mekše (što nije dobro ako se vozite na zimskim gumama koje su ionako mekanije od ljetnih) te treba obratiti pažnju jesu li dobro napumpane. Pročitajte oznaku koja se nalazi na bočnoj stranici vozačevih vrata ili poklopcu spremnika goriva i napumpajte gume točno koliko savjetuje proizvođač. Pregledajte utor profila gume - ne smije biti manji od 3mm na graničniku istrošenosti, ima li guma po sebi pukotine koje su vidljive oku, ne mikroskopu. Gume starijeg godišta (DOT-a) često znaju puknuti kad naglo naiđete na neravninu. Ako je jedan od rubova gume više istrošen od drugog znači da optika na vozilu nije ispravno podešena. To može biti iz nekoliko razloga. Najčešći je da je neka komponenta ovjesa dobila popustila te bi ju čim prije trebalo izmijeniti i napraviti "špur". Samim time, kad je vozilo na dizalici i kad se radi pregled treba pregledati cijelo podvozje i odlučiti što je kritično i dotrajalo za izmjenu.

Nemojte zaboraviti na rezervni kotač, dizalicu i pumpu za kotače (postoje vrlo povoljni kompresori koji se uključe na upaljač i vrlo brzo napumpaju gumu, a koji dolaze u kompletu sa sprejem za prvu pomoć kojim možete zakrpati gumu do prvog vulkanizera).



Tekućina za stakla


Ako još uvijek u spremniku imate zimske tekućine (koja ima nisku točku smrzavanja) to i nije neki problem, ali nadodajte i ljetne tekućine koja u sebi ima dodatke za lakše otklanjanje mušica i komaraca sa stakla. Sigurno nije ugodna situacija kad po staklu razmaljate ostatke leševa ionako dosadnih insekata, a k tome se nađete u situaciji da je sunce na horizontu pa vam i ono tuče direktno u oči. Idemo s jednoim vicom/pitalicom: što muhi zadnje prođe kroz glavu kad se razlijepi po staklu? Odgovor je na kraju teksta!

 

Rasvjeta na vozilu 


Ne, ne smijete ukrašavati vozilo kao božićno drvce, ali se od vas očekuje sva rasvjeta na vozilu bude ispravna. Vodite se onom izekom "vidjeti i biti viđen". Sumraci, kao i zore, kod nekih ljudi izazivaju "sljepilo" te svakako vodite računa da uvijek budete viđeni na cesti - ionako ne idete u pljačku banke (valjda!). Nije neki trošak, a imajte i koju žaruljicu viška za slučaj da pregori neka na vozilu.

 

Idemo sada malo na komfor... Klima


Kako je dobar osjećaj kad je vani +38°C, vi promatrate ostale kako se znoje u svojim neispravnim ljubimcima, a vi sa svojom obitelji sjedite na ugodnih 20°C i ližete sladoled dok čekate ukrcaj na neki od trajekata... Neprocjenjivo!
Svaka malo bolje opremljena radionica ima rekuperator za plin u klima uređajima kojim će izvući stari plin (ili ono što jes od njega ostalo), ulje iz kompresora, nadopuniti novi plin, novo ulje i staviti kontrastno sredstvo (ono služi da bi se lakše utvrdilo gdje sistem propušta plin). Punjenje plina ne predstavlja niti veliki trošak niti oduzima puno vremena. Jedini trošak koji može biti od nekoliko kuna pa do nekoliko tisuća kuna je kada se otkrije gdje je sistem propusan pa se odlučite za popravak. No, o tome kad mehaničar pregleda sistem UV naočalama i UV lampom (jedino se na taj način može vidjeti gdje kontrast curi iz sistema)... Također treba promijeniti filter kabine/peludi/klime i dezinficirati sistem ako osjetite neugodne mirise iz ventilacije. Ne zaboravite da je Legionela bolest klima uređaja.

Nadam se da će vam ovi savjeti pomoći želim vam ugodan odmor. Ako niste poslušali savjet i navratili do svog mehaničara, sami ste si krivi.

Odgovor na pitanje/nastavak vica: gu*ica! :D


07.07.2014.