Sve što morate znati o sustavu nadzora tlaka u gumama
Održavanje odgovarajućega tlaka u gumama važno je zbog sigurnosti vožnje i manje potrošnje goriva. Vozačima pritom može pomoći sustav TPMS, koji neprestano prati tlak u gumama i brzo obavještava vozača o promjenama. Međutim, kao i svaki drugi sustav i TPMS treba odgovarajuće servisirati, po mogućnosti u specijaliziranim servisnim radionicama.
Proizvođači guma i stručnjaci iz automobilske industrije odavno preporučuju vozačima da redovito prate tlak u gumama. Redovito kontroliranje tlaka povećava sigurnost, a vozačima također omogućuje osjetnu uštedu. Usprkos tome serviseri centara Vulco primijetili su da je kod približno dvije trećine vozača tlak u gumama nepravilan. U tom je slučaju korisno rješenje sustav TPMS (sustav za kontrolu tlaka u gumama), koji neprestano prati tlak u automobilskim gumama. Sukladno Uredbi Europske komisije ECE-R 64 od 1. studenoga 2014. sva nova vozila koja se prodaju u državama EU moraju biti tvornički opremljena senzorima tlaka TPMS. Automobili na tržištu opremljeni su jednim od dvaju tipova sustava TPMS: neposrednim ili posrednim.
Posredni TPMS, koji je samo jedna od funkcija sustava ABS i ESP, ne zahtijeva servisiranje jer ne upotrebljava dodatne senzore, odnosno ne provodi mjerenja, nego ih izračunava na temelju impulsa dobivenih od ESP i ABS. Pritom se mjeri okretanje kotača; naime kotač čija guma ima niži tlak vrti se brže. Posredni TPMS očitava te podatke i kod utvrđene razlike javlja vozaču nepravilnost pomoću kontrolne žaruljice. Taj je tip doduše jeftiniji i učinkovitiji, ali ne omogućuje precizne podatke o tlaku u gumama. Osim toga kod posrednih mjerenja stupanj pogrešaka prilično je visok, a rad je usporen.
Neposredni sustav TPMS, čije je djelovanje složenije, omogućuje puno preciznije mjerenje tlaka i temperature. Uređaji za praćenje tlaka obično su ugrađeni u gumama,nazračnim ventilima, a svaki ventil ima senzor tlaka, radijski odašiljač i vlastitu bateriju. Prikupljeni podaci šalju se putem radija do računala automobila i prikazuju na zaslonu. Sinkronizacija različitih senzora s računalom vrlo je precizna, stoga se u tom slučaju ne preporučuje slobodno mijenjati naplatke, a kod svake zamjene guma treba resetirati sustav i učitati nove podatke.
Savjeti servisera centara Vulco za neposredne sustave TPMS:
- Gume servisirajte samo u specijaliziranim servisnim radionicama koje imaju odgovarajuću opremu i osposobljeno osoblje. Tijekom zamjene treba naime postupati sukladno specifičnim postupcima, a osim toga za testiranje senzora tlaka potreban je odgovarajući dijagnostički alat. Nepravilno održavanje može izazvati vozaču dodatne troškove.
- Kod svake periodične zamjene guma serviser treba provjeriti sve pojedine elemente sustava.
- Senzore koji su se oštetili zbog nestručne zamjene guma treba odmah zamijeniti.
- Pažljivo pratite – osobito kod starijih, pogotovo kod američkih i francuskih automobila – stanje aluminijskih ventila sa senzorima jer često oksidiraju. Većinom je dovoljno zamijeniti samo ventil, ali na žalost ponekad treba zamijeniti čitav senzor.
- Ako na armaturnoj ploči zasvijetli kontrolna žaruljica za nadzor tlaka, morate najprije provjeriti tlak u gumama. Ako mjerenje pokaže da je tlak pravilan, nešto ne valja sa sustavom TPMS i treba što prije posjetiti specijaliziranu servisnu radionicu. Nekad su moguće poteškoće s punjenjem guma, a uzrok mogu biti oštećeni ventili – u tom slučaju vrijedi pravilo: što ih prije zamijenimo, manji ćemo imati trošak.
- Kod kupnje novoga kompleta naplataka vozači moraju imati na umu da treba ugraditi i dodatne senzore, programirati ih i konfigurirati sa sustavom.
Najvažnije su prednosti sustava TPMS bolja upravljivost vozila i kraći zaustavni put koji znače veću sigurnost na cesti. Osim toga sustav omogućuje gumi duži životni vijek i smanjuje potrošnju goriva, što pozitivno utječe i na novčanik i na okoliš.