Na što vozači moraju paziti tijekom proljeća

Automobilu treba ljetna “obuća”, postzimski pregled i ljetna tekućina za stakla, a vozači moraju voditi računa o više sudionika u prometu

Koliko god vozači vole proljeće - jer su se napokon riješili zaleđenih stakala, hrpica snijega na autu i bljuzge pod kotačima - ulazak u topliji dio godine u prometu također donosi neke izazove. I ne mislimo pritom na redovne servisne radnje, poput predstojeće zamjene zimskih guma ljetnima, koje su primjerenije višim temperaturama i bolje se ponašaju na mokrom kolniku.

Ne mislimo ni na zamjenu tekućine za pranje vjetrobranskog stakla, što sad također valja obaviti jer kako ona zimska bolje otapa led, tako ljetna tekućina bolje skida insekte sa stakla. Ne mislimo ni na redovne proljetne servisne preglede guma, kočnica, amortizera, svjetala... koji se sad u mnogim servisima mogu obaviti ili besplatno ili za simboličnu naknadu. Ovdje prvenstveno mislimo na ostale sudionike u prometu i na opću prometnu situaciju uvjetovanu vremenskim prilikama. Više temperature zraka i manje padalina automatski znače više pješaka, biciklista i motociklista na prometnicama, a upravo su ove kategorije najugroženije jer ih u slučaju nezgode ne štiti ni lim ni zračni jastuci ni ostali sigurnosni sustavi koji su na usluzi vozaču automobila. Tolerantnost u prometu spašava živote, to valja imati na umu. Poštujte ostale sudionike u prometu i njihovu prednost prolaska. S druge strane, nemojte na silu istjerivati svoju prednost prolaska. Nije to vrijedno ni živaca ni života. Više pješaka u prometu znači i više pretrčavanja preko kolnika, bilo na obilježenom pješačkom prijelazu, bilo mimo njega. Pješaci bi trebali osvijestiti svoju (ne)mogućnost da cestu prijeđu prije nego ih automobil udari, jer vozač ih u tom trenutku možda i ne vidi. Možda u tom trenutku mijenja radio-postaju ili piše poruke na mobitelu, što ne bi trebao raditi, ali znamo da je u prekršaju tog tipa svakodnevno barem svaki drugi vozač.

A vozači bi svakako trebali biti pažljiviji, ne samo prema pješacima, nego i prema biciklistima i motociklistima. Motocikli su brzi i vozači automobila često se preračunaju. Misle da će stići skrenuti prije nadolazećeg motocikla. Kad ne stignu, rezultat je u većini slučajeva smrt vozača motocikla, koji i sami često nepotrebno riskiraju slalom vožnjom među autima. Kaciga na glavi - uz ostalu zaštitnu opremu - pomaže, ali nije svemoćna. Kihanje i suzenje očiju opasno poput alkohola Među lošijim stranama proljeća svakako su alergije na pelud biljaka, čiji se simptomi mogu suzbiti lijekovima, no ti lijekovi mogu izazvati pospanost ili vrtoglavicu. Stoga ih valja oprezno dozirati, odnosno ne treba voziti pod utjecajem onih lijekova koji mogu narušiti sposobnost sigurnog upravljanja motornim vozilom. Nije rješenje ni izbjegavati antialergenike, jer svrbež i suzenje očiju, zamućen vid, curenje iz nosa i kihanje također nisu dobri suvozači. Naime, studija sveučilišta u nizozemskom Maastrichtu pokazala je da su vozači sa simptomima peludne groznice opasni kao i oni sa 0,5 promila alkohola u krvi.  Zadržite zimsku naviku paljenja dnevnih svjetala S ljetnim računanjem vremena završila je i obveza vozača automobila da i danju imaju upaljena dnevna svjetla. To se ne odnosi na vozače mopeda i motocikala koji tijekom cijele godine moraju voziti s uključenim kratkim svjetlima. U protivnom im prijeti novčana kazna od 300 kuna. Bez obzira što prema zakonu vozači automobila više ne trebaju danju paliti svjetla, stručnjaci preporučuju da naviku paljenja kratkih ili dnevnih svjetala iz zime prenesu i u topliji dio godine. Ostalim sudionicima u prometu mnogo ste uočljiviji, pogotovo ako vozite sivi ili srebrni automobil, s upaljenim svjetlima nego bez njih.



Vijest je prenesena s Večernji.hr

05.04.2018.