65. međunarodni salon automobila u Frankfurtu, 2013.

U doba štednje, brige za okoliš i posvemašnje recesije, automobilska nam industrija nudi supersofisticirane automobile niske potrošnje i paprene cijene što jasno dokazuju i8 te 918. Jasno je, nove su tehnologije i dalje tek u povojima, no barem su tu. Ipak, većinu noviteta i dalje pokreću stari dobri motori čiju konstrukciju potpisuju gospoda Otto i Diesel

Početak nove sezone automobilskih salona startao je u Njemačkoj s uobičajeno velikim i bogatim frankfurtskim IAA na kojem je, ipak, pomalo i nedostajalo pravih uzbuđenja. Iako se organizator, VDA (Verband der Automobilindustrie - prevedivo kao udruga automobilske industrije) pohvalio s gotovo 160 svjetskih premijera, pregledom noviteta ostali smo nekako zakinuti. Istina jest, ovogodišnji je Frankfurt donio par novosti iz segmenta "običnih" automobila, nešto više u kategoriji superautomobila, no sve zajedno bilo je kudikamo bogatije početkom godine, u Ženevi. No, vratimo se gradu na Majni.

Pod krilaticom Elektromobilnost i povezivost, ovogodišnji frankfurtski međunarodni salon jasno je stavio naglasak na štedljiviju budućnost alternativnih pogonskih sustava te svekoliki prodor komunikacija u automobile. Uostalom, nije bez potrebe skovan termin Infotainment koji u sebi nosi kako informacije tako i zabavu (information & entertainment). No, je li elektromobilnost i povezivost možda i pomalo pretjerano nazivati "strateškim pokretačem inovacija u automobilskoj industriji", kako su to osmislili organizatori, ostavljamo vama na prosudbu.

Prodor IT-a u automobile

Drugi vid priče o povezivosti nije namijenjen zabavi vozača već povećanju razine sigurnosti svih putnika u vozilu. Tako je tijekom dvodnevnog simpozija održanog u Njemačkoj, pred otvaranje salona IAA, istaknuto kako je povezivost učinila drastične korake tijekom posljednjih nekoliko godina. Riječ je, naime, o sustavu prikupljanja informacija iz samog vozila te iz njegove okoline kako bi IT arhitektura automobila mogla povezati i obraditi sve prikupljene informacije te ih upotrijebiti za povišenje sigurnosne razine, prvenstveno uz pomoć elektroničkih sustava potpore vozaču.

Nadalje, organizatori simpozija napominju kako će automobili budućnosti biti u stanju preuzeti na sebe sve više funkcija same vožnje, odterećujući time vozača. Takva automatizacija vožnje mogla bi biti prvim korakom k drastičnom smanjenju broja prometnih nezgoda, ali i postavljanju učinkovitijeg ritma odvijanja prometa što, s druge strane, znači (nešto) manje gužve u prometu.

No, u vožnji će tada uživati računala...

Sve navedeno pomalo nam "miriše" na projekt koji pod nazivom SARTRE (Safe Road Trains for the Environment - cestovni vlakovi sigurni za okolinu) razvija švedski Volvo, uz pomoć još nekih tvrtki iz automobilske industrije te uz obilnu financijsku podršku Europske komisije. U konačnici, cilje je jasan - potpuno automatizirani promet u kojem vozač (ako će taj termin uopće i biti potreban) putem glasovne kontrole "kaže" vozilu kamo želi ići. Sve ostalo, uključujući samo kretanje, brzinu, razmak od ostalih sudionika u prometu te izbjegavanje zagušenih prometnih pravaca i sl. odradit će sam automobil, točnije nekakvo njegovo računalo.

Za ljubitelje SF filmova ovakva budućnost izgleda kao da je došla iz bajke, a svima ostalima, takav će način prometovanja iz ruku izbiti jednu doista prekerasnu i, složit ćemo se, u izvjesnoj mjeri opasnu igračku - automobil. Naši unuci tako više neće morati polagati vozački ispit, a na tulum će odlaziti automatiziranim prometalom (što i nije tako loše, ako na odredištu ne namjeravate piti isključivo mlijeko...). A sama vožnja će se odvijati tempom i pravcem koji je odredio netko u Bruxellesu, a ne više onaj za upravljačem.

Natrag na tapisone Frankfurta

Salon koji tijekom deset dana posjeti gotovo milijun ljudi doista se može nazvati mjestom okupljanja cijele planete. A frankfurtski IAA to svakako i jest. Stoga nam je i pomalo žao što ove godine bijenalni njemački međunarodni salon automobila nije pokazao baš mnogo novosti. Štoviše, neki će reći da ih praktički nije niti bilo. No, spomenut ćemo barem one koji su nam zapeli za oko, nevezanim redom.

Iako pravih, svjetskih, premijera na salonima automobila već poodavno nema (Internet je postao mjestom premijernog predstavljanja), možemo reći da je ovo ipak bilo prvo veliko događanje na kojem je svoje lice otkrila nova Mazda3, u limuzinskoj i hatchback izvedbi. Zavodljive linije novog dizajnerskog usmjerenja kojim su nakom modela CX-5 i Mazde6 krenuli u Hiroshimi i ovog su nas puta očarale, barem koliko je to moguće u C segmentu. Poseban dragulj u priči o novoj Mazdi3 trebala bi predstavljati njezina MPS izvedba koja će, kako se navodi u medijima, biti pokretana atmosferskim 4-cilindričnim 2-litrenim motorom snage od 200 KS koji će osiguravati ubrzanja od 0 do 100 km/h za manje od 7 sekundi.

S druge strane medalje, one konceptne, našao se Volkswagen s Golfom Sportsvanom koji će uskoro zamijeniti Golf Plus od kojeg je 134 mm dulji (ukupno 4338 mm) što, pak, znači i da je 83 mm dulji od standardnog Golfa VII. Također, Sportsvan ima 48 mm dulji međuosovinski razmak te viši krov od "običnog" Golfa što sve, uz prtljažnik obujma od 498 dm3, jamči solidnu prostranost interijera usmjerenog manjim obiteljima. Poznavajući noviji volkswagenov dizajn, možemo pretpostaviti kako se serijska izvedba Golfa Sportsvan neće značajnije razlikovati od koncepta prikazanog u Frankfurtu.

No, kada smo već kod tvrtke iz Wolfsburga, ne smijemo preskočiti i jedan automobil koji je iz konceptne prešao u produkcijsku sferu, a mnogima će u sekundi uzburkati krv u žilama. Dakako, riječ je o novom Golfu R, najsnažnijem Golfu ikada. Pokreće ga 2-litreni TSI turbo motor snage od 300 KS koji razvija 380 Nm najvećeg momenta. Uz pomoć 6-stupanjskog DSG mjenjača, Golf VII R ubrzava do 100 km/h za 4,9 s. Pogon je stalni na sva četiri kotača (4Motion) uz Haldex spojku pete generacije. Novi Golf R dolazi u europske prodajne salone u posljednjem kvartalu ove godine, uz cijenu od 38.325 Eura.

A, premda se radi tek o osvježenju, oko facelift generacije dacijinog Dustera nije nedostajalo okupljenih novinara. Najvažniju novost, pored manjih estetskih detalja na vanjštini, svakako predstavlja proširenje motorizacije 1,25-litrenim TCe benzinskim motorom snage od 125 KS koji će biti uparen sa 6-stupanjskim ručnim mjenjačem. Ovaj motor isporučuje 90% svog okretnog momenta već od 1500 o/min te u Dusteru ostvaruje prosječnu potrošnju od 6 l/100 km. Prodaja osvježene izvedbe bi trebala započeti prije kraja ove godine, a na hrvatskom ga tržištu možemo očekivati tijekom siječnja 2014.

Također namijenjena vožnji van asfalta, no možda ipak nešto umjerenijim podlogama, je Opelova Insignia Country Tourer. Ovaj model se uz 20 mm višu podnicu može pohvaliti i dodatnom zaštitom podvozja, branika, pragova i lukova blatobrana te dvostrukim završetkom ispušnih cijevi, kao i raznim drugim ukrasima te jedinstvenim elementima dizajna.

Tu je i pogon na sva četiri kotača, sa središnjom spojkom Haldex, koji će između dviju osovina moći rasporediti od 0 do 100% okretnog moment, ovisno o uvjetima na cesti. Tu je i elektronički kontrolirani stražnji diferencijal s ograničenim proklizavanjem. Nadalje, Insignia Country Tourer će biti dostupna s 2,0-litrenim SIDI turbobenzinskim motorom snage od 184 kW (250 KS) i najvećeg okretnog momenta od 400 Nm te s dva dieselska pogonska stroja. Prvi je 2.0 CDTI snage od 120 kW (163 KS) i okretnog momenta od 350 Nm, odnosno 380 Nm u overboostu. Snažniji izbor predstavlja 2.0 BiTurbo CDTI snage od 143 kW (194 KS) i najvećeg okretnog momenta od 400 Nm.

Slabiji dieselaš i benzinac će biti moguće upariti sa 6-stupanjskim ručnim te 6-stupanjskim automatskim prijenosom, dok će 2.0 CDTI BiTurbo biti dostupan isključivo s automatskim mjenjačem. Inače, Insignia je u Frankfurtu predstavljena u osvježenom, facelift izdanju te s izmjenama u opremi, uz naglasak na Infotainmentu.

Za one dubljeg džepa i sanjare

Ako vam automobili iz C i D segmenta (ili oni još manji, jer, Hyundai je predstavio novi i10) nisu posebno zanimljivi, ovogodišnji je frankfurtski salon ugostio čak i nešto više noviteta iz luksuzne kategorije. Dakako, pored 300 KS snažnog Golfa R malo će tko reći da mu treba više, no ovom prilikom mislimo na mnogo, mnogo više. Kako u pogledu "konja" tako i cijene. A, da nam ne bi bilo pretjerano dosadno, Brabus je u Frankfurt doveo najavljenu preradu G klase kompliciranog naziva B63S-700. Dakako, riječ je o 515 kW (700 KS) snažnoj izvedenici koncepta Mercedes G63 AMG 6x6 sa šest pogonskih kotača, masom od oko 4 tone i ubrzanjem od 0 do 100 km/h za 7,4 s.

Ova neman iz kuće Boda Buschmanna i Klausa Brackmana pokretana je 5,5-litrenim bi-turbo V8 motorom, a zbog postavljenih off-road guma promjera od 37 cola, najveća je brzina elektronički ograničena na 160 km/h. Dakako, interijer je opremljen svim mogućim zamislivim detaljima luksuza. I dok ne saznamo moguću cijenu ovakve prerade, ostaje činjenicom da s njome Brabus u stvari pormovira svoj tuning paket za spomenuti motor, nazvan B63S-700 Widestar.

I dok smo BMW-ov i8 te porscheov 918 Spyder detaljnije pisali među značajnijim premijerama ovog salona, nikako ne bi trebalo zaobići Jaguar C-X17. Dakako, riječ je o još jednom konceptu, no kakvom! Naime, premda u Jaguaru navode da je ovaj konceptni SUV napravljen posebno za IAA salon u Frankfurtu, izgleda da se njime najavljuje i izgled budućeg modela koji bi svjetlo dana mogao ugledati kroz par godina. U osnovi priče nalazi se aluminijski monocoque, a sve zajedno uklopljeno je u dimenzije od 4718 x 1959 x 1649 mm, uz 2905 mm međuosovinskog razmaka što obećava prostranu unutrašnjost ovog četverosjeda.

Nadnaslov u kojem se spominju sanjari opravdava da još malo teksta potrošimo na prototipove, tj. konceptne automobile koji vjerojatno nikada neće ući u proizvodnju ali i one koji su bliže proizvodnoj traci nego li mi to mislimo. Jedan od potonjih svakako je Audi Sport quattro Concept, koji će prema nekima ući u proizvodnju kao superekskluzivni model (pojedini izvori navode kategoriju iznad R8!), a prema drugima predstavlja tek "stilsku vježbu" koja nam najavljuje estetiku budućih modela iz Ingolstadta. Kako god bilo, ovaj hibrid nije mogao ostati nezamijećen, a činjenicom je i da je Audiju poslužio kao hommage povodom 30. godišnjice modela Sport quattro.

Frankfurtski Sport Quattro je automobil s hibridnim pogonom kojeg čine 4.0 V8 bi-turbo te električni motor, ukupne snage od 515 kW, odnosno 700 KS i s 800 Nm najvećeg okretnog momenta. Tvornički podaci kažu kako bi taj automobil do 100 km/h trebao ubrzavati za 3,7 sekundi, dosegnuti najveću brzinu od 305 km/h i sve to uz prosječnu potrošnju od 2,5 l/100 km.

Ukoliko krećete na put...

Međunarodni salon automobila IAA (Internationale Automobil-Ausstellung) održava se na sajmišnom prostoru u Frankfurtu na Majni. Najveći njemački salon automobila postoji već više od 115 godina, a sve je počelo 1897. kada je u berlinskom hotelu Bristol posjetiteljima predstavljeno 8 automobila. Od 1991. frankfurtski Salon automobila prešao je u bijenalni ritam, a izmjenjuje se sa salonom u Parizu.

Na adresi Messegelände der Messe Frankfurt, Ludwig-Erhard-Anlage 1, 60327 Frankfurt am Main ove se godine očekuje više od 12.500 novinara iz 100-tinjak svjetskih zemalja te više od 900.000 posjetitelja. Za 65. izdanje salona automobila IAA najavljeno je 159 svjetskih premijera (uključuje vozila i prateću industriju pa uzmite u obzir da ta brojka, prema službenom katalogu, obuhvaća i koncepte, nove modele guma, elektroničke komponente itd.) koje predstavlja 1.091 izlagač iz 35 zemalja.

Tema ovogodišnjeg salona automobila u Frankfurtu je Elektromobilnost i povezivost.

Međunarodni salon automobila u Frankfurtu 2013. svoja je vrata predstavnicima medija otvorio 10. i 11. rujna, a za javnost je otvoren od 12. do 22. rujna. Cijena ulaznice iznosi 15 Eur vikendom te 13 Eur tijekom tjedna. Radno vrijeme salona je od 9 - 19h radnim danom i vikendom. Službene stranice međunarodnog salona automobila u Frankfurtu možete pronaći na adresi: iaa.de.

autonet.hr

autonet.hr

Autonet.hr je prvi automobiliski web-magazin pokrenut u Hrvatskoj. Brojnost čitateljske publike, brzina donošenja informacija i obujam objavljenih sadržaja naši su glavni aduti. Uz to, AUTONET neprekidno proširuje svoju ponudu obogaćivanjem sadržaja i proširivanjem tema koje donosi.

17.09.2013.