Budućnost vožnje: Ništa više neće biti kako je bilo

Automobilska tehnologija mijenja se iz temelja zahvaljujući ekspoziciji tehnoloških inovacija, električnim motorima i autonomnoj vožnji

Praktično je svima jasno da će svijet za dvadesetak godina izgledati znatno drugačije, barem što se tiče automobila i prateće industrije. Ne mislimo pritom da ćemo svi letjeti kao što je to bilo u “Povratku u budućnost”, iako sve ukazuje na to da će i leteći taksiji i dronovi postati još jedan od uobičajenih načina transporta gradom. Međutim, kako idemo prema razdoblju elektrifikacije i promjene modela vlasništva nad vozilima, sve jasnije je da će kroz nekoliko godina iskustvo vožnje u automobilu izgledati puno drugačije nego što je to danas.

Više neće biti presudno kako je to biti za volanom i kakav je osjećaj upravljanja, jer volana možda neće biti ili će biti sasvim sporedna stvar u vozilu, a neke druge stvari poput prostora za putnike straga, multimedijalnih dodataka, komunikacijskih veza ili pak pretplate na auto, određivat će kakva će nam biti vožnja. Isto tako vozila će biti daleko pametnija i “svjesnija” okoline te će međusobno komunicirati, a nama će dodaci poput hologramske navigacije mijenjati vožnju.

Jedno od najnovijih istraživanja Grupe Boston Consulting pokazuje da bi 2030. godine četvrtinu ukupne kilometraže u SAD-u trebala raditi dijeljena autonomna vozila, što bi ljudima moglo donijeti 50 posto uštede u troškovima transporta. Dijeljena autonomna i električna vozila za dvije trećine će smanjiti broj nesreća sa smrtnom posljedicom, a ogromne su i ekološke prednosti i 100 milijuna tona manje CO2 koji bi ispustili u atmosferu, a danas ogromne parkirališne površine mogle bi se prenamijeniti u zelene površine.

Predviđa se kako će u velikim gradovima biti profitabilne velike flote takvih vozila, koje bi ukupno mogle imati i do 200.000 povezanih vozila. Kako će klasični poslovni modeli biti ugroženi, proizvođači automobila morat će razmišljati o budućnosti svojih poslovnih modela i smisliti kako će preživjeti u tome novome svijetu. Neki će postati pružatelji usluga prijevoza, neki će sreću tražiti u novim povezanim industrijama, a dio kompanija neće moći preživjeti te promjene pa će propasti.

Ono na što možemo računati je da će samovozeći sustavi najveću eksploziju imati u prijevozu tereta i putnika. Uber je jedna od kompanija koje rade na ovakvim vozilima, a Tesla je nedavno predstavio svoj kamion i već mu pristižu ogromne narudžbe. Ovo su kategorije koje će dati veliki zamah u revoluciji putovanja, a u konačnici će promijeniti i cijeli niz povezanih industrija, ali i sami način na koji danas putujemo. Jutarnje gužve, špice usred turističke sezone ili blagdanska putovanja samo su neke od noćnih mora svih vozača, bez obzira na zemlju u kojoj se nalaze.

U tim trenucima čini se kako nema izlaza, a autonomni sustavi mogli bi donijeti revoluciju i uštedu “gomile živaca”. Mobilna tehnologija 5G omogućit će ovim automobilima da stalno budu povezani i to iznimno brzom vezom bez kašnjenja, međutim, neće biti samo auti koji su povezani, već će vozila biti u komunikaciji sa senzorima u semaforima i centralnim sustavom za nadzor prometa i u svakome trenutku će imati nadzor nad prometnom situacijom u cijelome gradu. Takvi auti će se kretati brže i biti bliže jedan drugome te voziti sigurnije nego ljudi. Trake će biti uže pa će na ceste stati više vozila. Kada budemo u samovozećim autima oni će znati i što se događa na našoj ruti pa će se na vrijeme prilagoditi radovima na cesti, skrenuti ako je kiša poplavila neki dio ceste ili se osigurati za svaku situaciju koju sada ne možemo vidjeti.

Putem povezanih senzora to će moći “znati”. Isto tako, mnogi će ljudi odabrati automobil umjesto kratkoga leta, jer će preskočiti raniji dolazak na aerodrom i sigurnosne kontrole. Zamislite samo, spakirate se i sjednete u auto i nastavite drijemati dok vas on brzo i sigurno vozi od Zagreba do Beča. I taj automobil vrlo vjerojatno će više sličiti uredu ili dnevnoj sobi na kotačima. Imat će kontrolnu ploču putem koje ćemo moći obaviti neke radnje. Čak i dok budemo čekali ovu idealnu verziju bezbrižnoga prijevoza, morat će se mijenjati naše navike za vožnje klasičnih električnih automobila. Planiranje puta, u kojemu moramo računati na zaustavljanje zbog punjenja, iako nekoliko puta u godini, bit će stvar s kojom ćemo se još neko vrijeme morati miriti.

Vijest je prenesena s portala autostart.24sata.hr

28.02.2018.