Izbjegnite zamke i prepoznajte ‘mačka u vreći’

Kako prilikom kupnje rabljenog prepoznati "mačka u vreći" i ne nasjesti na prevaru? Donosimo popis najznačajnijih provjera koje biste trebali napraviti prije no što odlučite kupiti automobil.

Ako niste oprezni prilikom kupnje rabljenog automobila može vam se desiti da nasjednete na neku od prevara i kupite mačka u vreći. Ono što se čini kao povoljna kupnja lako se može pretvoriti u vrlo skupu grešku. Kako biste izbjegli takvu situaciju donosimo vam popis najznačajnijih provjera koje biste trebali napraviti prije no što odlučite kupiti automobil koji vam je zapeo za oko.

Svakako provjerite kilometražu

Izjavu o prijeđenoj kilometraži uzimajte s velikom rezervom. Često je važnije kako je automobil vožen i održavan od broja prijeđenih kilometara. Zato prije kupnje treba temeljito procijeniti stanje automobila.

Ne nasjedajte na rabljene automobile iz inozemstva
Ne nasjedajte na rabljene automobile iz inozemstva za čiji transfer u Hrvatsku treba nešto unaprijed platiti. Nikada nemojte davati novce „na neviđeno“ jer je velika vjerojatnost da ćete ostati i bez novaca i bez automobila. Pripazite na mailove ovakvog sadržaja: ...The shipment will start only after they receive the confirmation that you made the payment. After you make the payment, in max. 5 working days you'll receive the car at your address...

Svježe obojen auto ili opran motor?
Najbolje je kupiti automobil s tvorničkom bojom, čak i ako je u lošem stanju. Novom se bojom često želi prikriti stvarno stanje karoserije - pretrpljen sudar ili hrđom nagrižena karoserija. Automobil koji je imao teži karambol nije pametno kupiti, bez obzira koliko je kvalitetno popravljen. Nesigurniji je i podložniji koroziji. Ista logika vrijedi i u slučaju da je motor svježe opran. Takva situacija je sumnjiva jer se teško može utvrditi ispušta li motor ulje.

Provjera odozdo
Prije kupnje automobil odvedite na kanal ili dizalicu. Temeljitim se pregledom odozdo može otkriti svaka prijevara (tragovi prskanja boje, neravnine na unutarnjim nosačima i limovima...). Ako vam je prodavatelj želio prikriti pretrpljen sudar ili je automobil nagrižen na nosećim dijelovima - odustanite od kupnje.

Izmjerite kompresiju
Ako je karoserija zdrava, treba utvrditi ‘zdravlje’ motora. To se najbolje otkriva mjerenjem tlakova (kompresije) u cilindrima, što može napraviti svaki bolji mehaničar. To je posebice važno kod dizelaša. Ako je bilo koji od cilindara ‘izdušio’, odustanite od kupnje.

Rad motora u leru
Motor u ‘leru’ treba raditi mirno. Ako trza, ne dajte se zavaravati da se to lako podešava, jer to često ukazuje na neravnomjernu kompresiju u cilindrima.

Dodavanje gasa
Kod dodavanja gasa automobil ne smije dimiti. Plavičasti dim ukazuje na istrošene klipne prstene, a crni na izgorjele ventile i opću dotrajalost. Čađav je dim najčešće posljedica dotrajale ‘bosch-pumpe’.U takvim je slučajevima najbolje odustati od kupnje.

Sjedala
Istrošena su sjedala loš znak jer pokazuju da je automobil bio nemilosrdno eksploatiran, te da ga vlasnik nije pazio. Ako su na sjedalima navlake, obvezatno ih skinite i pogledajte što se krije ispod njih. Još je gore ako su dotrajale gumene obloge na papučicama nožnih komandi.

Gume
Neravnomjerno istrošene gume pokazuju na neispravnu geometriju ovjesa, te na mogućnost pretrpljenog sudara. Budite oprezni ako su ugrađene nove gume jer se tako često prikriva stvarno stanje.

Sportske dorade
Sportske dorade poput spuštenog ovjesa, otvorenog ispuha ili friziranog motora loša su preporuka za kupnju. To je znak da je motor često radio pod punim opterećenjem.

Kuka za vuču
Kuka za vuču nije prednost, kako neki vole isticati, nego velika mana. Vuča prikolice osjetno povećava opterećenje motora i prijenosa, te su automobili s kukom, u pravilu, u lošijem stanju od automobila bez kuke.

Probna vožnja
Prije kupnje obvezatno napravite probnu vožnju, kada je najvažnije utvrditi kako automobil zadržava pravac i reagira na komande. Ako niste dovoljno stručni, zatražite pomoć stručne osobe.

Cijena dolazi na kraju
O cijeni se izjašnjavajte tek kad zaključite da automobil potpuno odgovara. Treba imati i pregovaračkog umijeća. Budući da je kupac u trenutnoj sveopćoj ‘nelikvidnosti’ u znatno boljoj situaciji od prodavača, ne plašite se obaranja cijene. Ne obazirite se na napomene ‘fiksnoj’ cijeni i najnižoj ponudi.

Provjerite papire
Prije kupnje pozorno provjerite sve ‘papire’ i ne libite se otići na provjeru kod ovlaštene osobe. Ako je išta sumnjivo, odustanite od kupnje.

Nakon kupnje... na servis!
Ako nakon svega zaključite kupoprodajni ugovor, automobil odmah odvedite na temeljit servis. Uvjeravanje bivšeg vlasnika da je to nedavno napravio, nije nikakva garancija.

16.10.2012.
auti.hr