Usporedni test: Koji je najbolji obiteljski kompakt?

Razumni, kompaktni, prostrani, udobni, štedljivi i zabavni automobili... Postoji li takvo što? Naravno, gledate ih. No, samo jedan od ove trojice najbolje utjelovljuje navedene vrijednosti

Toyota Auris 1,4 D-4D Style
Obujam/snaga 1,4 litre 90 KS
Potrošnja na testu/CO2 3,8 l/100 km 99 g/km
Cijena 148.005 kuna

VW Golf 1,6 TDI Trendline
Obujam/snaga 1,6 litara 105 KS
Potrošnja na testu/CO2 3,8 l/100 km 99 g/km
Cijena 158.870 kuna

Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport
Obujam/snaga 1,6 litara 120 KS
Potrošnja na testu/CO2 3,7 l/100 km 98 g/km
Cijena 192.990 kuna

Razum prije svega. To je misao vodilja (ili bi barem trebala biti) onog malog broja hrvatskih građana koji si u današnje nesigurno doba još uvijek mogu priuštiti upuštanje u avanturu kupnje novog automobila. Pritom se treba suzdržati od pretjeranog i često nepotrebnog čeprkanja po listama dodatne opreme i biranja snažnijeg motora po principu “snage nikad dosta”. 

Kompakti se u takvu ideju razumne kupnje savršeno uklapaju - nije slučajno da je ta klasa u Europi najkompetitivnija. Dimenzijama su taman dovoljno prostrani za prijevoz četveročlane obitelji, iznimno su uglađeni i udobni, a istodobno ne zauzimaju puno prostora na parkiralištu ili uskim gradskim ulicama. Još kada ih se upari s malim i štedljivim dizelskim motorima, kompakti se nameću kao optimalni automobili za svakojake potrebe - gradsku vožnju, odlazak na vikendicu, uživanje na omiljenoj zavojitoj cesti ili daleka putovanja.

Automobil koji se oduvijek najbolje uklapao u spomenute okvire te bezgrešno igrao ulogu kompaktnog obiteljskog vozila jest VW Golf. Istina, na prvi je pogled čak i netom pristigla sedma generacija uspavljujuće konzervativna, no nema sumnje da je konkurenciji ponovno postavila mjerila.

Tako se čini i za osnovnu 1,6-litrenu TDI verziju sa 105 KS koja se hvali kombiniranom potrošnjom od 3,8 l/100 km i emisijom CO2 od 99 g/km. Međutim, barem u pogledu ekonomičnosti i ekološke podobnosti Golf se više ne doima nepobjedivim - to su brojke koje neki konkurenti s lakoćom postižu, a neki i nadmašuju. Nova generacija Toyote Auris, primjerice, pokretana 1,4-litrenim D-4D motorom sa 90 KS pruža istovjetnih 3,8 l/100 km i 99 g/km, a aktualna Honda Civic s potpuno novim 1,6-litrenim i-DTEC četverocilindrašem može još bolje - 3,7 l/100 km i 98 g/km.

Tri snagom osjetno različita motora, a vrlo sličnih “zelenih” karakteristika u automobilima koji se, barem vizualno, ne mogu više razlikovati. Zanimljivo. No, kakvi su ispod prepoznatljivo skrojenih, a bitno drukčijih karoserija i mogu li dva japanska suparnika nadmašiti njemačkog predvodnika klase? Još važnije - kako se svaki od tri uspoređena automobila uklapa u prethodno opisanu ideju razumne kupnje?

Kada ih smjestite jedan pored drugog i trećeg, ovi kompakti djeluju kao da potječu iz različitih svjetova, a zapravo ih u dimenzijama dijeli tek 45 mm - Golf je dug 4255, Auris 4275, a Civic 4300 mm. U usporedbi s odvažno (ali u odnosu na prethodnika suzdržano) oblikovanom Hondom i dinamičnim Aurisom, Golf se čini kao dizajnerski ekvivalent pilule za spavanje, no takav pristup, dokazuje se iz generacije u generaciju, ne šteti njegovoj popularnosti.

Slična je priča i u VW-ovoj kabini. Ako ste dojma da je dizajnirana tijekom pauze za ručak, lako je zamisliti da je ostatak vremena proveden u stvaranju najkvalitetnije kabine u klasi (ne računajući novi A3) - da, kvaliteta svakog materijala, svake opipljive površine, gumba i ručice uistinu su prvoklasni.

U tom pogledu Civic ne zaostaje puno za Wolfsburgovcem - dizajn kokpita puno je domišljatiji, a i dojam kvalitete je respektabilan. Auris je zanimljivije oblikovan, a i bolje izrađen nego izvorni model, ali u oba pogleda manje dojmljiv od Honde i Volkswagena.

Toyota, doduše, impresionira dobrom ponudom prostora sprijeda i straga, Golf koljenima i glavama putnika nudi koji centimetar više, a Civic će višim osobama biti nešto skučeniji za glave. Volumeni prtljažnika gotovo su različiti poput dizajna ova tri modela - Toyota raspolaže sa 360, a VW sa 380 litara, no ne mogu se mjeriti sa Hondom koja ima čak 467 litara.

Vozačima će najugodniji biti položaj za Golfovim upravljačem - sjedi se dovoljno nisko, s brojnim mogućnostima podešavanja i udobnim sjedalima. U Aurisu se sjedi nešto više, ali ipak vrlo udobno u sjedalima koja bi mogla bolje prianjati. Civicova sjedala su daleko najbolja - iznimno udobna i vrlo podupiruća, neovisno o nešto višem položaju sjedenja.
Upravljanje svim bitnijim funkcijama i multimedijom VW i Toyota olakšavaju intuitivnim dodirnim zaslonim (kod Toyote i s Bluetoothom) - s druge strane, Honda se odlučila na tradicionalan pristup.

Honda je dosta kasnila s predstavljanjem malog dizelaša, no čekanje se itekako isplatilo - novi i-DTEC je izvrstan! U vožnji je očekivano uglađen, ali potpuno različita karaktera od ostala dva motora - “puca” od snage i ubrzava energičnije i uvjerljivije nego što njegovih 120 KS nagovješćuje. Usto je uparen s najboljim mjenjačem u usporedbi - brzi i precizni hodovi pružaju užitak pri svakoj vožnji. Uz žustriji tempo vožnje, naš testni prosjek kretao se oko skromnih 5,5 l/100 km.

Volkswagenov dobro poznati 1,6-litreni TDI sa 105 KS neznatno više troši (prosjek nam je bio 5,6 l/100 km), ali je ugodniji u svakodnevnoj vožnji, unatoč nešto grubljem, a katkad i glasnijem radu. Ubrzanja koja pruža nisu uvjerljiva poput Hondinih, ponajprije zbog petobrzinskog mjenjača dugo proračunatih prijenosnih omjera, ali performanse koje pruža zadovoljit će većinu vozača i biti adekvatna za sve prilike.

Slično se može reći i za Toyotin najmanji D-4D u Aurisu - 90 KS danas nije puno, ali ubrzanja su više nego solidna i zabavno ih je izvlačiti preciznim šestobrzinskim mjenjačem. Pritom nam je potrošnja bila istovjetna VW-ovoj (5,6 l/100 km).

Da polukruta stražnja osovina ne mora biti prepreka iznimnoj udobnosti i zabavi u vožnji dokazuje Golf (multilink je rezerviran za modele snažnije od 150 KS). Osim što omogućuje iznimno udobnu vožnju, pomaže i nešto većoj agilnosti u zavojima nego prije, a VW ima i visoke rezerve prianjanja i najugodniji servoupravljač - taman precizan i dovoljno lagan.
Honda je bitno mekše podešena u odnosu na prethodnu generaciju, ali je još uvijek suviše tvrda da bi se smatrala pohvalno udobnom, barem pri niskim, gradskim brzinama, odnosno na neravnim prometnicama. Šteta, jer takvo tvrdo podešenje potiskuje potencijal koja ova Honda nesumnjivo posjeduje.

S druge strane, Toyota je s novim Aurisom osjetno napredovala glede vozne dinamike - bolje svladava zavoje i mirnije upija neravnine, no donekle ju ograničava tek solidno prianjanje, pa počne podupravljati puno ranije nego Civic ili Golf.

Kao i u ostalim područjima, velike su razlike i kod cijena - pokretan TDI motorom od 105 KS i opremljen početnim Trendline paketom, Golf stoji 158.870 kuna. Nešto bolje opremljen Auris sa slabijim D-4D motorom stoji 148.005 kuna, a za Civic s novim i-DTEC dizelašem i srednjim, ali vrlo dobrim Sport paketom treba izdvojiti popriličnih 192.990 kuna.

Zaključak

Golf je konkurenciju prisilio da postane bolja i stvara bolje automobile - Civic i Auris u svakom su pogledu bolji nego prije. No, koliko god napredovali, još nisu dorasli VW-ovu kompaktu. Hondin motor i mjenjač uistinu su izvrsni, no Civic je pretvrd za naše ceste, a i u ovoj verziji preskup. Toyota je zanimljiva, prostrana i udobna, no glede vozne dinamike još ima štošta naučiti.
Ovdje samo jedan automobil koji bez greške igra sve uloge, a to je - Golf.


Faktor užitka

Ovdje je riječ o pitanju ukusa, ocjena ne utječe na ukupnu ocjenu.

Dizajn nije Golfova jača strana - izvana i iznutra djeluje vrlo konzervativno. No, u vožnji će malo koga ostaviti ravnodušnim, a i kvalitetom nadmašuje suparnike. Ako mislite da je

Civic izvana odvažno dizajniran, čekajte da sjednete u kabinu u kojoj, koliko god specifična bila, ipak nedostaju danas vrlo moderni multimedijski sustavi, poput dodirnog zaslona, koji olakšavaju upravljanje svim funkcijama.

Auris izgleda zanimljivije nego prije te je napredovao u svakom drugom pogledu, ali još uvijek ne iskače od prosjeka.

Rang lista

VW Golf 1,6 TDI Trendline
Ispod nemaštovite vanjštine krije se automobil koji jako impresionira u svakom pogledu - kvalitetom, udobnošću, užitkom u vožnji, performansama i štedljivošću. Minus je grub TDI.

Honda Civic 1,6 i-DTEC Sport
Oduševljava novim i-DTEC motorom, vrlo udobnim prednjim sjedalima i velikim prtljažnikom, ali tvrd ovjes i visoka cijena znače da mu je ponovno izmaklo prvo mjesto.

Toyota Auris 1,4 D-4D Style
U svakom je pogledu bitno bolji nego prije, osobito u smislu dizajna, prostranosti i udobnosti, ali voznom dinamikom i motorom u ovoj izvedbi zaostaje za drugima.

Auto Bild

Auto Bild

Auto Bild svjetski je magazin broj 1 koji promovira ljubav prema automobilima, ujedno rješavajući i svakodnevne probleme vlasnika i vozača. Uspjeh Auto Bilda temelji se na jasnoj uredničkoj koncepciji i novinarskom stilu koje obilježavaju nezavisni stavovi, širok raspon tema, stručnost i snažna interakcija s čitateljima.

22.04.2013.