Zašto su električni automobili vladali cestama prije 100 godina

Naravno, dugo je čekati Tesla Model 3, koji će vjerojatno biti gotov 2019. godine. I naravno, električna vozila mogu biti budućnost. No, unatoč rastu interesa danas, pojam električnih vozila je samo oživljavanje davno uspavane metode  putovanja – koja se prvi put materijalizirala u 1800-ih.

Ako je ikad bio idealan zahtjev za frazu "ispred svog vremena", ideja električnog automobila je vjerojatno to. To ne znači da automobili nisu bili popularni prije 100 godina, zapravo, US Department of Energy navodi električne automobile, oko jedne trećine svih vozila na cesti u 1900. godini. U 1911. godini, New York Times je čak nazvao postojeća električna vozila "idealnim".

No, do 1935. godine, električni automobili su gotovo i nestali. I bila su potrebna desetljeća da se to promijeni.

Krenimo od početka. Pokušaji električnih vozila počela su već u 1830-ima, a neki od njih su uspješni - prema PBS, prvi praktični električni automobil bila je mala lokomotiva izgrađena od Amerikanaca Thomas Davenport-a 1835. godine.

Što se tiče pune veličine automobila, prvi praktični je nastao u SAD-u, od William Morrison-a, u 1890. godini.  Department of Energy ih opisuje više kao "električnog kola", izrađen za šest osoba, uz maksimalnu brzinu od 14 kph.

Proizvođači automobila su uhvatili taj električni trend ubrzo nakon toga. Manufacturing Company of Connecticut postao je prvi veliki proizvođač električnih automobila 1897. godine, po PBS, Thomas Edison je čak počeo projekt za stvaranje snažnije i dugotrajnije baterije za električne automobile u naredne dvije godine. Edison je na kraju odustao od projekta, deset godina kasnije, prema PBS-u.

Godine 1898. godine, inženjer Ferdinand Porsche pridružio se električnom tržištu. Desetljećima prije osnivanja automobila sa svojim imenom, u 1931. godini, Porsche je razvio električno vozilo poznato kao "Lohner Porsche." Također je izašao s hibridnim konceptom 1900. godine, kombinirajući svoj električni postav, s motorima s unutarnjim izgaranjem nazivajući je " Semper Vivus ".

Kako bi ukazali na popularnosti električnog prijevoza u to vrijeme, postojala je također flota od više od 60 električnih taksija u New Yorku na prijelazu iz 20. stoljeća. 1911. godine New York Times članak opisuje kako su električni automobili posebno popularni među ženama, jer "tadašnji benzinski automobili zahtijevaju više snage da se ručica namota nego većina žena posjeduje."

Ali prvo desetljeće 1900-ih bio vrhunac električnih automobila. Henry Ford je predstavio koncept masovne proizvodnje automobila za tržište, te drastično se smanjuje cijena benzina vozila za oko 1912. godine.

Cijena automobila nije jedini faktor koji doprinosi smrti razvoju električnog vozila. S web stranice Department of Energy:

Do 1920. godine, SAD je imao bolji sustav cesta koje povezuju gradove, a Amerikanci su htjeli 'izaći' i istražiti. Otkrićem Texas sirove nafte, plin je postao jeftini i lako dostupan za ruralna područja Amerike, a benzinske postaje su počele iskakati u cijeloj zemlji. Za usporedbu, vrlo malo Amerikanaca je imalo struju izvan gradova, u to vrijeme.

Električni automobil je imao svoje prednosti, bez obzira na sve čimbenike koji rade protiv njegovog uspjeha - prema Tech Insider-u benzin i parni pogon automobila proizveo je mnogo više štetnih mirisa, vibracija i cestovne buke. Osim toga, električni automobilom je bilo lakše upravljati nego benzinskim motorom i imao je duži vijek napajanja od onih koje pogoni para.

Ali na kraju, struja je izgubila od dostupnosti i jednostavnosti. Doba električnog automobila završila je s 1930. godinom sa sve manje i manje pojavljivanja na cestama.

Henney Kilowatt je pokušao vratiti električno vozilo natrag na scenu, 1959. godine. Business Insider piše: 1959 model može prijeći 60 kilometara od jednog punjenja i ima maksimalnu brzinu od 60 kph. Ti brojevi su se popeli na 90 kilometara za model automobila 1960, ali to jednostavno nije bilo dovoljno – od ukupno 100 proizvedena automobila, tijekom dvije godine u proizvodnji, samo 47 je prodano.

Ali ideja nije umrla u potpunosti. Prema PBS američki Kongres je uveo nove zakone u 1966. koji preporučuju korištenje električnih automobila kako bi se smanjilo onečišćenja zraka.

Prema Odjelu za energiju, dizanje cijene plina i sve češća nestašica plina doveli su do pokreta snižavanja US-ove ovisnost o nafti iz stranih zemalja i pronalaženje više domaćih izvora goriva. Električni automobili su počele ponovno rasti, ali više u domeni interesa, nego praktičnosti.

Kako je interes za električne automobile ostao upravo to – interes, te je tako i ostao, oko 20 godina. Kasnih 1990-ih je bio pritisak za električna vozila i guranje istih na scenu. Prvi hibridni električni automobil masovne proizvodnje, Toyota Prius, dolazi na tržište, u Japanu 1997. godine. Prius je postao globalan u 2000. godini.

Tesla Motors došao je samo nekoliko godina kasnije u 2006. godini, a tržište za električne automobile je veliko.

No, unatoč napretku električnih automobila i dizajna u radovima koji će sadržavati logo od Porsche-a, Bentley-a, Audi-a i drugih, električni automobili još uvijek čine samo mali postotak onih koji su na cestama. Industrija ima još mjesta razvijati se, a s nalogom za izradu 253.000 Tesla Model 3 automobila, u dva dana nakon debija, budućnost izgleda svijetlo. Iako su u zadnje vrijeme, super-jeftine cijene plina stavili su veliki prigušivač na hibridne i EV prodaje. Industrija strahuje da bi taj trend mogao opet šokirati razvoj EV.

Hoćemo li svjedočiti još jednoj smrti električnog automobila, vidjet ćemo, ali izgleda kao da je era punjenja automobila ovdje dugoročno, ovaj put.

Članak preveden i prilagođen sa - jalopnik.com

03.06.2016.