Vječita dilema – karavan ili SUV?

Europljani su poludjeli za SUV vozilima. Vole ih pogotovo žene. Terenske mogućnosti su im nikakve, ali njihova robusnost stvara iluziju moći. SUV-ovi ne otimaju kupce samo proizvođačima karavana, već i onima koji nikad nisu razmišljali da kupe ovako veliko vozilo postali su ludi za njima. Prognozira se  kako će do 2020. godine jedan od deset automobila na cestama svijeta biti SUV/crossover.

Prognozira se  kako će do 2020. godine jedan od deset automobila na cestama svijeta biti SUV/crossover. No, jesu li za obitelji oni najbolji izbor? U obzir smo uzeli sigurnost i prostranost. I prema tim uvjetima odgovarajućim parametrima mnogo bolji izbor je karavan.

Puno je kontradikcija i nejasnoća oko same definicije SUV vozila. Kako među kupcima i auto-stručnjacima, tako i među samim proizvođačima. Primjerice, proizvođači proizvode miniven koji liči na SUV, karavan s pogonom na sva četiri kotača dizajniran tako da se doima robustan, zatim hatchback (osobni automobil niske ili niže srednje klase s odsječenim stražnjim krajem s trećim ili petim vratima, koji gledano s boka izgleda kao neka vrsta kraćeg karavana) koji liči na džip sa svojim velikim kotačima i niskoprofilnim gumama. Tako dizajnirane hibride najlakše je nazvati SUV crossoverima. SUV je pak najlakše definirati kao vozilo koje liči na terenca, namijenjeno je gradskoj vožnji, može, a i ne mora imati pogon na svim kotačima, kao i blokade diferencijala te reduktor.

Prije svega valja napomenuti kako SUV vozila imaju znatno više težište, te su samim time nestabilniji prilikom dinamičnije vožnje. Za njihovo održavanje potrebno je više novca, budući da troše više goriva. Također se u najviše slučajeva ne mogu mjeriti s karavanima i monovolumenima po pitanju praktičnosti. Njihova prednost trebale bi biti  terenske karakteristike. No stručnjaci upozoravaju na sljedeći paradoks - SUV vozila se proizvode za široke mase i takvi automobili radi nižih troškova proizvođači uglavnom opremaju standardnim pogonom na prednje kotače.

Ni kada govorimo o dužini automobila, stvari nisu tako jednostavne. Karavani su često iste dužine ili neznatno duži u odnosu na limuzine, a prosječni minivanovi i SUV-ovi su nerijetko kraći od najvećeg broja limuzina koje možemo vidjeti na ulicama naših gradova.

Naravno, sve ovisi koji model i koju klasu automobila promatramo. Usporedbe radi Golf V je dugačak 4,2 metra. Opel Zafira prve generacije (1999-2005) dugačka je 4,32 metra. BMW serije 3 karavan 5. generacije (E90) dugačak je 4,52 metra, a VW Passat B6 4,77 metara. Iz ovih podataka jasno je kako pravila nema.  Minivanovi i SUV-ovi su visoki i doimaju se zdepasto, što nužno ne znači da ih je teže voziti ili parkirati. Upravo suprotno. Zbog visokih sjedala lakše ih je parkirati od osobnih automobila.

Kada govorimo o sigurnosti, vozači su često u zabludi glede SUV-a. To što je vozilo visoko i teško zasigurno pomaže kod frontalnog sudara, no isto tako uvelike otežava eventualne manevre potrebne da bi izbjegli sudar.

Što se tiče prostora u kabini, često kupci očekuju mnogo više nego što dobiju, mada ni tu nema garancije.  Kod prtljažnika je slična stvar – u odnosu na karavane i minivenove slične dužine, SUV-ovi i krosoveri često nude manje prostora.

Klizna vrata koja olakšavaju smještanje djeteta u sjedalicu, niže težište automobila koje olakšava unos stvari, neusporedivi veći prtljažnik (kada se procjenjuje veličina prtljažnika treba obratiti pažnju na njegovu dubinu), te mogućnost pomicanja sjedala. Sve su to aduti koje karavan ima u usporedbi sa SUV vozilima.

Oznake:

04.04.2019.