Georg-Davor Lisicin, Udruga sigurnost u prometu – ovogodišnja ENWA / Europska noć bez nesreća rezultati

Europska noć bez nesreće (ENWA) po prvi je puta održana 1995. godine u Belgiji u organizaciji udruge Responsibile Young Drivers (RYD)

  • Od 2012. godine u akciju su se uključila udruga Sigurnost u prometu  organizirajući po prvi puta akciju u Hrvatskoj u jednom noćnom klubu u Zagrebu
  • U akciji 2015. godine sudjelovalo je 679 mladih vozača a 555 je pristalo na alkotestiranje, od kojih 154 mladih vozača nije konzumiralo alkohol (27,74%), 203 osoba je imalo do 0,5 (36,75%) a 198 je imalo preko 0,5 promila alkohola (35,67%)

Zaključak akcije:

  • Za smanjenje opsega i posljedica stradavanja mladih vozača pod utjecajem alkohola potrebno je provoditi sveobuhvatnu medijsku kampanju o opasnostima vožnje pod utjecajem alkohola
  • Potrebno je i dalje djelovati na smanjenju broja i opsega stradavanja mladih vozača te podizanju razine svijesti i odgovornosti u vožnji
  • Potrebno je nastaviti sa provođenjem preventivno-sigurnosne akcije „Europska noć bez nesreća“
  • Za smanjenje stradavanja mladih vozača važno je provesti poboljšanja javnog i taksi prijevoza u gradovima u noćnim satima kako bi postao povoljniji i dostupniji ovoj populaciji.

Darko Grac, MUP – Služba za sigurnost cestovnog prometa – Stanje sigurnosti cestovnog prometa s posebnim osvrtom na konzumaciju alkohola

  • Nakon niza godina kontinuiranog smanjenja pokazatelja broja prometnih nesreća i stradavanja u njima u 2015. godini je došlo do određenog pogoršanja (2008. – 664 poginulih; 2009. – 548; 2010. – 426; 2011. – 418; 2012. – 408; 2013. – 368 i 2014. – 308) 

Cilj:

  • Prema Nacionalnom programu sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske za razdoblje od 2011. do 2020. godine, a koji je usklađen s europskim ciljevima, je smanjenje broja poginulih osoba za 50 posto, odnosno do 2020. godine, broj poginulih u prometnim nesrećama u Republici Hrvatskoj ne bi smio biti veći od 213. poginulih
  • Potrebno je smanjiti broj poginulih u prometnim nesrećama za pet posto

POKAZATELJI BROJA NESREĆA KOJE SU SKRIVILI ALKOHOLIZIRANI VOZAČI ZA RAZDOBLJE 2010. – 2014. GODINE:

Svaka četvrta osoba poginula je u nesreći koju je skrivio alkoholizirani vozač, gotovo svaka četvrta osoba zadobila je teške tjelesne ozlijede, a gotovo svaka peta osoba zadobila je lakše tjelesne ozlijede

  • u prometnim nesrećama koje su skrivili alkoholizirani vozači poginulo je 66 osoba, od kojih su 33 ili 48,5% poginule u nesrećama koje su skrivili vozači s koncentracijom alkohola od 1,5 g/kg ili više, 34 ili 50% u nesrećama gdje su vozači imali 0,5 – 1,5 g/kg, a jedna osoba ili 1,5% u nesreći gdje je vozač imao do 0,5 g/kg.

Zaključak :

  • potrebno je posebno naglasiti štetan, opasan i pogibeljan utjecaj alkoholiziranih vozača u odnosu na druge sudionike u prometu
  • osobe pod utjecajem alkohola, češće rade i druge teške prekršaje te sudjeluju u prometnim nesrećama s najtežim posljedicama
  • smanjenjem broja alkoholiziranih sudionika u prometu, prometna kultura i samo ponašanje vozača bitno će se poboljšati

Prof.dr.sc. Davor Brčić, Fakultet prometnih znanosti u Zagrebu – Alkohol i eksterni troškovi prometnih nesreća

Vozači koji su počini prometne nesreće pod utjecajem alkohola – 3.953 (15%)

Eksterni troškovi prometa:

Prema izvješću iz 2011. koje obuhvaća 27 zemalja EU, te Norvešku i Švicarsku, eksterni troškovi prometa su:

  • 4,0 % ukupnog BDP-a eksterni troškovi prometnih nesreća
  • 44 % eksternih troškova od CPN, odnosno 1,7 % BDP-a

Zaključak:

  • Efikasan program smanjena cestovnih prometnih nesreća je upravljanje sigurnošću u cestovnom prometu
  • Kvalitetan rad upravljanja prometnom sigurnošću temelji se na dobroj organizaciji lokalne, regionalne i nacionalne razine
  • Nužno je na svim razinama objediniti baze podataka o cestovnim prometnim nesrećama, harmonizirati podatke i učiniti ih javno dostupnim

Tina Puhalo Grladinović, Zagrebačka pivovara – ZAPI RAZMISLI istraživanje tržišta / alkoholizma

  • Godišnje istraživanje provedeno u sklopu kampanje odgovornog konzumiranja

NAVIKE KONZUMACIJE ALKOHOLA MEĐU ISPITANICIMA S VOZAČKOM DOZVOLOM

  • 31% ispitanih je najmanje jednom vozilo pod utjecajem alkohola
  • Od onih koji su vozili pod utjecajem alkohola barem jednom,  2% skrivilo nesreću
  • 10% ispitanika (sa i bez vozačke dozvole) su bili žrtve prometne nesreće skrivljene pod utjecajem alkohola

SVJESNOST KAMPANJE

74% sudionika istraživanja je primijetilo kampanju „Razmisli - kad piješ ne vozi!“

Prim.dr.sc Marina Kuzman – GZJZ „Andrija Štampar“ – Adolescenti i pijenje alkohola

  • Društveno i kulturno okruženje je odlučujući čimbenik (za oblikovanju normi i ponašanja, očekivanja od pijenja, kao i same navike pijenja)
  • Rizično pijenje (frekvencija, količina, način) kao i općenita sklonost rizicima adolescenata mogu značiti veću mogućnost štetnih posljedica

Potencijalno poticajni čimbenici

  • Obiteljski utjecaj i pijenje alkohola u obitelji
  • Obiteljska struktura
  • Vršnjaci i prijatelji
  • Provođenje slobodnog vremena

Zašto mladi piju

  • Jer se to mora probati, jer piju i drugi, da bi se osjećali dobro, jer se kad piju ne srame pred drugima, jer je to “cool”, jer ne žele biti različiti od drugih, jer im je piće dobro, jer vole piti, da zaborave probleme, da skupe hrabrost, da im ne bude dosadno

sigurnost

15.12.2015.