Automatski mjenjač – Sve što trebate znati o povijesti i tehnici

Prve ideje o automatskim mjenjačima krenule su još početkom 20-ih godina prošlog stoljeća...

Usred ste grada, gužva je nesnosna, a vi savih desetak sekundi morate pritiskati papučicu kvačila, ručni mjenjač gurati u prvi brzinu te potom opet stati. Zvuči dobro poznato i prilično zamorno. Upravo je u takvim uvjetima vožnje upotreba automobila s automatskim mjenjačem najlagodnija. Osim povećanja komfora donekle se povećava i sigurnost vožnje, obzirom da je pokretanja automobila na uzbrdici olakšano, a pomicanje automobila od tih nekoliko metara unaprijed obavlja se samo blagim otpuštanjem i pritiskanjem papučice kočnice.

Posljednjih desetak godina automatski mjenjači u automobilima su doživjeli pravu renesansu. Osim što im je trajnost veća, jer teoretski, uz pravilno korištenje traju barem trostruko duže od prijenosa snage klasičnog ručnog mjenjača, ni cijena više nije bauk. Čak i u slučaju popravka razlika se drastično smanjila, obzirom da su upotrebom zamašnjaka podijeljene mase i cijene zamjene seta kvačila ručnih mjenjača otišle u nebo.
Druga važna stavka je kombinacija performansi i potrošnje. Sve do prije 15-20 godina automobili s automatskim bili su u potpuno podređenom položaju. Ali, danas do više nije tako. Upotrebom automatskih mjenjača s dvostrukom spojkom performanse su bolje nego u usporedbi s ručnim mjenjačem, a istodobno troše pet do sedam posto goriva manje. Dokaz tome koliki je napredak ostvaren najvidljiviji je u slučaju supersportkih automobila. Ferrari, Porsche, Lamborghini, BMW M modeli, Mercedes-AMG, Audi u izvedbama RS… svi polako odustaju od ručnih mjenjača. Potražnja im je odavno pala na manje od 20 posto, a sve su češće odluke da se pojedini modeli ni ne nude uz ručni mjenjač.


Kompletan članak pročitajte na autoPRESS.hr


04.10.2018.