Tehnički pregled vozila – korak po korak

Tehnički pregled vozila je djelatnost od općeg društvenog interesa gledajući iz aspekta sigurnosti prometa na cestama, te ne manje važno – ekologije. Obvezan je za sva motorna i priključna vozila osim radnih strojeva, što je regulirano odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Ovdje donosimo pregled koraka od kojih se svaki pregled sastoji.

Svako vozilo koje sudjeluje u prometu na cestama mora biti tehnički ispravno, drugim riječima mora zadovoljiti na tehničkom pregledu. Svakom vlasniku vozila, odnosno vozaču preporučamo da prije odlaska na redovni tehnički pregled vozila samostalno obavi preventivni tehnički pregled tj. pregled onih dijelova vozila koji su ključni za sigurno sudjelovanje vozila u prometu na cestama. Nakon što se uvjerimo vlastitom procjenom da bi svi sklopovi i uređaji trebali funkcionirati uredno, uvelike povećavamo šanse za prolaz na tehničkom pregledu i izbjegavamo bespotrebno gubljenje vremena za dolaske na ponovljeni pregled.

Postupak tehničkog pregleda po koracima:

1. PRIJAVA VOZILA
Prilikom prijave vozila u informatički sustav, potrebni su sljedeći dokumenti: osobna iskaznica (OI), prometna dozvola (PD), i u slučaju da u sustavu nema podataka o vozilu potrebna je i knjižica vozila (KV). Referent na prijavi tehničkog pregleda ispisuje kontrolni list, kojeg vlasnik vozila zajedno sa prometnom dozvolom daje prvom slobodnom nadzorniku tehničke ispravnosti vozila (u daljnjem tekstu: nadzornik).

2. IDENTIFIKACIJA I PREGLED UNUTRAŠNJOSTI VOZILA
Identifikacija vozila se smatra početkom tehničkog pregleda, gdje nadzornik uspoređuje podatke iz prometnih dokumenata pregledom VIN oznake i registracijske pločice. Nakon toga provjerava opće stanje vozila, uspoređuje tehničke karakteristike guma na vozilu i u PD, pregledava staklene površine, sigurnosne pojaseve, podizače stakala, opremu vozila (kutija prve pomoći, sigurnosni trokut, rezervne žaruljice...) i dr.

3. KONTROLA KOČNICA
Prilikom kontrole kočnica nadzornik se vozilom navozi na uređaj za ispitivanje kočnica vozila te ispituje kočionu silu na prednjoj i zadnjoj osovini, te kočionu silu pomoćne (mehaničke) kočnice. Ukupni koeficijent sile kočenja radne kočnice za osobna vozila ne smije biti manji od 50%, a pomoćne kočnice 20%. Razlika sila kočenja za radnu kočnicu na kotačima iste osovine ne smije biti veća od 25%, a za pomoćnu kočnicu 30%. Nejednolikost sile kočenja na jednom kotaču ne smije biti veća od 20%. Postotak nejednolikosti sile kočenja izračunava se približno na polovici sile kočenja koja izaziva blokadu, a za osnovicu izdačunavanja se uzima veća sila kočenja. Sva odstupanja od ovih zakonskih normi značilo bi ne samo pad na tehničkom pregledu nego i opasnost na cesti iz razloga što bi se vrlo vjerojatno prilikom naglog kočenja vozilo zanijelo, pa čak i prevrnulo.

4. PREGLED VOZILA NA KANALU
Pregledom vozila na kanalu nadzornik pregledava cijeli donji postroj, koroziju, ispišni sustav, dijelove ovjesa, poluge i zglobove, prijenosni mehanizam, pragove, unutrašnju stranu guma i.t.d. Ono što nadzorniku pomaže u dijagnostici navedenih dijelova i sklopova je razvlačilica, dizalica ili pak platformska dizalica (ovisno o tehničkoj izvedbi tehnološke linije).

5. EKO – TEST
Kod ispitivanja ispušnih plinova motornih vozila nadzornik se koristi analizatorom plinova, pomoću kojeg ispituje udio štetnih plinova (tvari) u ispuhu vozila. Eko – testu podliježu vozila s benzinskim motorima koja su proizvedena 1970. godine (i mlađa), te vozila s dizel motorima koja su proizvedena 1980. i (mlađa). Vozila s ugrađenom plinskom instalacijom NE PODLIJEŽU ispitivanju ispušnih plinova.

6. PREGLED KOČIONE TEKUĆINE
Prilikom pregleda kočione tekućine, nadzornik koristi indikator točke isparavanja tekućine za kočenje, gdje kontrolira zakonski propisanu minimalnu temperaturu točke isparavanja od 155°C.

7. PREGLED SVJETALA
Na kraju tehnološke linije pregledava se intenzitet i usmjerenost svjetala uređajem pod nazivom regloskop. Na svakom vozilu je točno određen postotak nagiba svjetala od strane proizvođača koji se uglavnom kreće u rasponu od 1% do 1,3% što je u pravilu označeno na plastičnom nosaču ili na naljepnici u motornom prostoru. Regloskopom se kontroliraju kratka, duga i svjetla za maglu, pod uvjetom da je vozilo neopterećeno i uređaj za podešavanje visine svjetala u vozilu podešen na nulu.

8. ISPISIVANJE ZAPISNIKA
Po završetku tehničkog pregleda nadzornik donosi završnu ocjenu tehničke ispravnosti vozila, te sve rezultate unosi u bazu podataka (program za automatsku obradu podataka). Nakon toga ispisuje zapisnik o tehničkom pregledu sve pojedinosti koje isti sadrži usmeno objašnjava vlasniku vozila, odnosno vozaču. U slučaju da je vozilo tehnički ispravno ispunjen je prvi uvjet za registraciju vozila.

9. REGISTRACIJA VOZILA
Nakon ovjere tehničke ispravnosti vozila, te naplate propisanih obveza (naknade za uporabu javnih cesta i posebne naknade za okoliš, te police obveznog osiguranja od automobilske odgovornosti) vozilo se može registrirati, odnosno produljiti valjanost prometne dozvole.

HAK

HAK

Hrvatski autoklub je nacionalna, neprofitna i nestranačka udruga u koju su udruženi autoklubovi, te građani, vozači i vlasnici vozila na motorni pogon. U ovom trenutku u Hrvatski autoklub udruženo je 106 autoklubova s cijelog područja Republike Hrvatske, a udruga broji više od 170.000 aktivnih članova.

09.05.2013.