83. međunarodni salon automobila u Ženevi, 2013.

Izvan granica naše zemlje automobilska je stvarnost dijametralno suprotna. Superautomobili i luksuz ponovno su "in", hibridi su zauzeli svoj dio kolača, a električna vozila polako odlaze u fade-out. Ovoliko bogatstvo na jednom međunarodnom salonu nismo vidjeli već godinama

Eto nas, još jednom, oči u oči sa ženevskim novitetima svjetske automobilske industrije. I dok su priče o ekologiji postale uobičajena tema koju smo navikli propuštati kroz jedno uho unutra, a drugo van, praktički svi svjetski proizvođači automobila revitalizirali su svoju ponudu i na prvom velikom europskom međunarodnom salonu ove godine prikazali svu raskoš autoindustrije.

Doduše, europsko tržište automobila i dalje bilježi pad prodaje, točnije 9,6 posto u odnosu na početak protekle godine. No, nekako nam izgleda da ono što se nudi i prodaje na tlu Starog kontinenta nimalo ne zaostaje za nekadašnji, "zlatnim" vremenima.

A, nakon što su u kasno ljeto 2012. na pariškom salonu glavnu riječ vodili mainstream automobili, pretežno oni iz C segmenta, ovogodišnja je Ženeva obilovala supersportskim novitetima od kojih zastaje dah, čija se snaga sve brže približava magičnoj granici od 1000 KS, a o čijoj se cijeni ionako ne razgovara. I svi će ti automobili naći svoje kupce, unatoč padu prodaje na mnogim tržištima.

No, noviteta je bilo i u skromnijem razredu, onome koji bismo mogli nazvati "bližim običnim smrtnicima". Ipak, počnimo s poslasticama 83. međunarodnog salona automobila održanog u drugom najvećem gradu Švicarske, europskom središtu luksuza i financijske moći.

Ispod 300 km/h ne dolazi u obzir!

Govorimo li o supersportskim automobilima, ili kako ih sve češće nazivaju "hipersportskim", teško je iz ponude ovogodišnjeg salona u Ženevi odabrati onaj koji nam se najviše dopao. Stoga ćemo u nabrajanje krenuti nekim nevezanim redom.

Ispod jarko crvene boje svoje karbonske karoserije ovogodišnji je ženevski salon oplemenio novi vrhunski Ferrari. Nazvan pomalo nespretnim imenom, LaFerrari, nasljednik modela Enzo napokon je najvišu ferrarijevu klasu vratio u kategoriju lijepih, a ne samo atraktivnih, automobila. LaFerrari jest posebna (u stvari, La je prefiks za imenice ženskog roda), u svakom pogledu.

Uz više od 960 KS dostupnih iz hibridnog pogona HY-Kers, LaFerrari je sposobna dostići brzinu od 200 km za manje od 7 sekundi. A, ako vam je to iz nekog razloga bitno, ova ljepotica s pogonom na stražnje kotače i 7-stupanjskim mjenjačem s dvije spojke ispušta 330 g/km CO2 što je doista skromno za navedenu snagu. Iako još nije službeno potvrđeno, šuška se o cijeni od oko 1,2 milijuna Eura. Dodajte tome novu ekološku trošarinu i 25 posto PDV-a (ako do tada ne bude viši) i jedan od 499 planiranih primjeraka može biti vaš. Lijepo.

Pitamo se tek, kako će Ferrari za deset godina nazvati svoj novi hiperautomobil. Naime, prethodnik se zvao prema osnivaču tvrtke, Enzo. Ovaj novi se zove prema samoj tvrtki (i Enzu, još jednom), a što u Maranellu smatraju još svetijim da bi odabrali kao ime svog budućeg modela? Ave Caesar Imperator, morituri te salutant!

S druge strane pogleda na superautomobile dolazi nam P1, proizvod tvrtke McLaren Automotive iz Wokinga. Pod vodstvom jednog od najvećih, najvećih, najvećih ljudi koji su se ikada kretali svijetom automobila, Rona Dennisa, nastao je duhovni nasljednik nekoć najbržeg cestovnog automobila, McLarena F1.

Iako se, srećom, ne zove poput svog manjeg rođaka, ili "poput fax-uređaja" kako bi rekao jedan izvjesni britanski TV voditelj, P1 je ime koje ćemo barem... lako zapamtiti. Ovaj automobil pokazuje dobrim dijelom drukčiji pristup gradnji cestovnih zvijeri snažnih gotovo 1000 KS. Naime, i dok je LaFerrari lijepa iz svakog kuta, P1 svojim izgledom demonstrira hladno, britanski neemotivno savršenstvo. A, je li doista savršen? Ako je suditi prema činjenici da je to trenutno najbrži automobil na testnoj stazi Top Geara, svakako jest.

Najveća brzina McLarena P1 elektronički je ograničena na 350 km/h, a kombinirana najveća snaga njegovog hibridnog pogona iznosi 916 KS (električni motor razvija 170 KS), uz najveći okretni moment od 900 Nm. Da, dobro ste pročitali. I ovaj je automobil pokretan hibridnim pogonom. No, nekako nam izgleda da tu (kao i u slučaju Ferrarija) nije riječ o ekologiji, već o snazi. Naime, uz činjenicu da električni motori pružaju 100% okretnog momenta već od 0 o/min, ubrzanja i međuubrzanja ovdje vrište od sreće.

P1 za ubrzanje od 0 do 100 km/h treba manje od 3 sekunde, do 200 km/h dolazi za manje od 7 sekundi, a za 17 sekundi bi se trebao kretati brzinom od 300 km/h. Njegova cijena kretat će se oko milijuna Eura, a bit će proizvedeno samo 375 primjeraka. Koliko od njih neće završiti u Emiratima, ostaje nam da vidimo...

Još, još, još...

Koenigsegg AB je švedski, pardon, mali švedski proizvođač automobila iz mjesta Ängelholm. Tvrtku je 1994. osnovao Christian von Koenigsegg s namjerom da napravi cestovni superautomobil. Nakon više godina razmišljanja, testiranja i (vjerojatno) pogrešaka, tvrtka je 2002. počela s isporukama svog prvog modela. Sada, nešto više od deset godina i 100 proizvedenih automobila kasnije, Koenigsegg slavi desetljeće predstavljanjem jedne posebne izvedbe modela Agera S, nazvane Hundra (švedski za "stotinu").

Obojana u vjerojatno najskuplju dvobojnu izvedbu na svijetu, Hundrina karoserija je dovršena u kombinaciji lakiranog karbona i traka zlatne boje napravljenih od, pogađate, zlatnih listića. Aplikacija zlata na karoseriju Hundre bila je toliko komplicirana da je cijeli proces započeo još u rujnu 2012, da bi bio završen neposredno pred otvaranje ženevskog salona.

Koenigsegg nije objavio je li Hundra dobila kakve mehaničke novosti u odnosu na Ageru S, no ako i nije, 1115 KS iz 5-litrenog biturbo motora bit će svakome dovoljno. Inače, Agera S je trenutni vlasnik Guinnessovog Svjetskog rekorda za 0 - 300 - 0 km/h, koji iznosi 21,19 s. Vrijednost Hundre iznosi 1,2 milijuna Eura, a u Koenigseggu tvrde da već imaju kupca. Šuška se kako će biti proizvedeno samo pet primjeraka.

Otrov je ime, doduše na španjolskom, posebnog lamborghinijevog modela kojim proizvođač iz Sant'Agate Bolognese obilježava 50. godišnjicu postojanja. Ostavština Ferruccia Lamborghinia, čovjeka koji je (uz pomoć dizajnera Marcella Gandinia) storio najljepši automobil svih vremena - Miuru, danas se ogleda u "batmanovskim" uglatim nemanima koje su far-cry spram starih vremena. Ipak, vlasnik Lamborghinija je volkswagenova Grupacija i od predstavljanja Gallarda, Lambo bilježi nikad viđene prodajne rezultate.

Ispod karoserije Lamborghinia Veneno krije se mehanika Aventadora sa 6,5-litrenim V12 snažnim 751 KS, koji je dovoljan za postizanje najveće brzine od preko 350 km/h te ubrzanje od 0 do 100 km/h za 2,8 s (ovo je najbrži cestovni automobil što ga je Lamborghini ikada napravio).

Lamborghini će proizvesti tek tri primjerka modela Veneno. Automobil predstavljen u Ženevi je testni prototip, a preostala tri vozila bit će obojana svako u po jednu od boja talijanske zastave. Cijena jednog primjerka iznosit će 3,12 milijuna Eura čime bi ovo lako mogao biti najskuplji automobil ovogodišnje Ženeve. Ne hvatajte se za novčanik! Sva tri su već prodana.

Jesu li nam lijepi samo superautomobili?

Kada preživite financijski kolaps tvrtke i tko zna kakve sve peripetije u pokušaju da kupite ono što je tradicionalno meganeuspješni General Motors povratio, konkretnije Saab, potreban vam je odmor i dah svježine. Upravo stoga je nizozemska manufaktura Spyker Cars u Ženevu dovela svoj novi prototip, nazvan Venator (nazvan prema jednoj vrsti rimskih gladijatora).

Ovoga puta riječ je o nešto "prizemnijem" Spykeru koji bi, kada krene u proizvodnju početkom 2014, trebao konkurirati običnijim sportskim automobilima. Spyker B6 Venator je, naime, model u klasi porscheovog 911, a pokreće ga središnje poprečno smješteni V6 snažan 375 KS povezan sa stražnjim kotačima putem 6-stupanjskog automatskog mjenjača. Cijena B6 venatora, ovisno o razini opreme, kretat će se u rasponu između 95 i 115 tisuća Eura.

Dakle, još jedan RR GhostRolls-Royce Wraith demonstrira jedno drugo gledište. Da, njegov 6,6-litreni V12 razvija 633 KS i da, on stoji "već od" 244.000 Eura, no riječ je o velikom, teškom i bolesno luksuznom coupeu s vratima koja se otvaraju naopako. Ovo je najsnažniji i najbrži serijski automobil koji su ikada proizveli u Rolls Royceu.

Dimenzije Wraitha iznose raskošnih 5269 x 1947 x 1507 mm, uz 3112 mm dug međuosovinski razmak. Time je Wraith za 130 mm kraći od limuzine Ghost. Također, navedena je i masa praznog vozila koja iznosi 2360 kg. Prodaja ovog četverosjeda započinje u posljednjem kvartalu 2013.

I da ne zaboravimo napomenuti, vrata koja se otvaraju "naopako", tzv. suicide-doors u stvari su znatno praktičniji i ugodniji način ulaska u vozilo.

A, sada, natrag u stvarnost...

U ovogodišnjem izvješću sa ženevskog salona, kao što ste primijetili, nismo opisivali obične, smrtnicima dostupne automobile. No, zato smo neke od njih uvrstili među značajnije modele jer, ruku na srce, ovi milijun i više Eura vrijedni primjerci i ne predstavljaju mnogo više od užitka. Tržištima ionako "drmaju" 90 KS snažne kombilimuzine upitnog dizajna. No, to je naša (europska) stvarnost.

Dakako, 83. međunarodni salon automobila u Ženevi donio je mnogo više novosti od ovdje opisanih, no nadamo se da nemate ništa protiv malo poklanjanja pažnje stvarnim automobilima snova. Ipak, ako ćemo se vratiti malo bliže zemlji, u Ženevi smo imali prilike (napokon) vidjeti i produkcijsku verziju Alfa Romea 4C koji obilnom uporabom ugljičnih vlakana ovaj materijal po prvi puta donosi u niži cjenovni razred. Doduše, Alfa 4C će stajati i dalje solidnih 60-ak tisuća Eura, no za 240 KS, 350 Nm i samo 960 kg raspoređenih u omjeru 40 / 60, to i nije tako mnogo. Šteta je tek što su u AR-u odlučili proizvesti samo 1.000 primjeraka ovog bombončića.

Kia je, pak, predstavila Pro_Ceed GT. To je najsportskiji ikad model ovog proizvođača koji iz 1,6-litrenog GDI motora razvija vrlo primamljivih 204 KS. Uz ubrzanje od 0 do 100 km/h za 7,9 s, Kia je objavila i kako će ovaj automobil krenuti u proizvodnju sredinom svibnja.

Zanimaju li vas njemački automobili, svakako ne propustite osvježenu mercedesovu E klasu, BMW seriju 3 Gran Turismo, Volkswagen Golf karavan ili njegovog coupeovskog blizanca, Seat Leon SC. Škoda se u Ženevi s pravom hvalila novom Octaviom, dobitnicom posebnih priznanja Euro NCAP-a, u limuzinskoj i karavanskoj izvedbi, a mnoge obrve je podigla nova kineska marka koja, kako nam izgleda, doista misli ozbiljno - Qoros.

Ukoliko krećete na put...

Međunarodni salon automobila u Ženevi 2013. održava se na sajmišnom prostoru Palexpo smještenom pokraj ženevske zračne luke. Prostor je renoviran 2009. kada je uvedena i Wi-Fi mreža s otvorenim pristupom za sve posjetitelje i izlagače.

Tijekom svog 83. izdanja, međunarodni salon automobila u Ženevi očekuje više od 10.000 predstavnika medija te preko 700.000 posjetitelja. Ukupno je izloženo 900 vozila, 10 posto kojih ima emisiju CO2 nižu od 100 g/km. Predstavljeno je 130 svjetskih i europskih premijera, a na izložbenom prostoru površine od 80.700 m2 nastupilo je 260 izlagača iz 30 zemalja.

Salon je svoja je vrata novinarima otvorio 5. i 6. ožujka, a za javnost je otvoren od 7. do 17. ožujka. Cijena ulaznice iznosi 16 CHF, a za grupne posjete (više od 20 osoba) 11 CHF. Radno vrijeme salona je od 10 - 20h radnim danom i 9 do 19h vikendom. Službene stranice međunarodnog salona automobila u Ženevi možete pronaći na adresi: www.salon-auto.ch.

autonet.hr

autonet.hr

Autonet.hr je prvi automobiliski web-magazin pokrenut u Hrvatskoj. Brojnost čitateljske publike, brzina donošenja informacija i obujam objavljenih sadržaja naši su glavni aduti. Uz to, AUTONET neprekidno proširuje svoju ponudu obogaćivanjem sadržaja i proširivanjem tema koje donosi.

12.03.2013.